Wij, van MUSIKA, maken nu pas kennis met het Franse Grylle, een band opgestart in Angers in 2013. In de meegestuurde promo-tekst – Altijd gevaarlijk om enkel en alleen daarop te oordelen! – lezen we o.a. “medieval music (flutes, lute, medieval drums) with black metal vocals”. Het trekt meteen onze aandacht omdat we (a) steeds te vinden zijn voor een goede dosis black metal en (b) ook wel medieval rock / metal kunnen waarderen. ‘Egrotants, Souffreteux, Cacochymes, Covidards’ is het tweede full-album voor Grylle en eigenlijk bevalt de sound ons best wel. We krijgen immers zeven tracks te horen waar traditionele instrumenten als fluiten, doedelzak, luit, citole en zelfs een blazerssectie hun opwachting maken in best wel knappe composities die vaak uitnodigen tot wilde, uitzinnige rondedansen, maar ook soms voor droefgeestige fragmenten zorgen die dan weer diep op ons inwerken. De zogenaamde “black metal vocals” vinden we hier echter niet in terug, althans niet naar onze smaak. Wel horen we veel schreeuwerige vocalen, maar om die te associëren met black metal … dat is ons net iets te ver. Wel zorgen die vocalen voor een beklijvend accent en een pak dreiging. Hoe dan ook: we genieten best wel van dit album dat ons vanaf opener ‘Grande Marche des Covidards’ weet te boeien en ons vaak mee sleept met zijn opzwepende ritme en tempo. Zou dit niet iets zijn voor een festival als Cernunnos Pagan Fest of Trolls & Légendes, terwijl Grylle alvast niet zou misstaan op het Motocultor Festival in Frankrijk waar men vaker dit soort bands durft te programmeren. Wij willen er dan in ieder geval bij zijn, want we vermoeden dat Grylle perfect weet hoe ze een zinderend medieval rock / metal feestje moeten opbouwen.
Luc Ghyselen (80)
Antiq Records
Tracklist: 1. Grande Marche des Covidards 2. Mauvais Sang 3. Moribon Flétri d’Orgueil 4. Réservement de Confortale Présence 5. Le Tropique du Cancer 6. Queresle des Diables sur la Savance du Mort 7. Le Triomphe de la Mort