Het black metal ensemble Givre ontstond in 2010 in het Canadese Rouyn-Noranda, Quebec. Het drietal – David Caron-Proulx (composities, gitaar, keyboards), Jean-Lou David (opzoekwerk, teksten, vocals) en Mathieu Garon (bass) waren dan zestien jaar oud. Een eerste full-album van het drietal, ‘…Et dans l’absurde, nous pourrirons’, was er nog datzelfde jaar. Daarna viel een grote stilte over Givre ook al omdat elk van hen zijn eigen weg op ging en voor verschillende studies kozen. Toch gingen David en Jean-Lou ook samen muzikaal verder onder de naam Entheos, een band die in 2014 in het leven werd geroepen en waarmee men ondertussen ook al een ep en drie full-albums op de markt bracht. Sinds 2021 werkt het drietal weer samen onder de naam Givre en dat resulteerde meteen in ‘Le pressoir mystique’. De taakverdeling bleef ongewijzigd. ‘Destin messianique’ (2022) volgde en nu is het de beurt aan ‘Le Coître’, een album waar de heren meteen aan beginnen te werken zijn toen het vorige album op de markt kwam. Het is dan ook geen gemakkelijke haastklus geworden want alhoewel het album slechts zes tracks telt, denken we dat de heren heel wat tijd in opzoekingswerk en muzikale omlijsting hebben gestoken. We krijgen immers zes verhalen te verwerken over zes Christelijke dames die pijnen hebben geleden en een pak moeilijkheden hebben moeten doorstaan gedurende hun leven. Dit probeert Givre weer te geven aan de hand van black metal waar dreiging en kracht van uit gaat, maar waarin we ook pijn, het lijden, afgunst en woede in ontdekken. Heel opmerkelijk is het feit dat elke tekst ofwel door de dame in kwestie zelf werd geschreven of gesproken, of dat de band die teksten zo waarheidsbewust heeft weergegeven. En nee, dit is absoluut geen Christelijk album geworden! Dat de heren wat extra hulp kregen is dan ook niet zo verwonderlijk. Zo komt een vrouwelijk stem wat ter hulp maar maakte Givre ook dankbaar gebruik van fragmenten uit de film ‘Le dialogue des Carmélites’ uit 1959 en worden ook opnames gebruikt van Hildegarde de Bingen zelf in het nummer dat haar naam meekreeg. Mixing en mastering gebeurde door Gaël Poisson-Lemay die ook voor wat gitaarwerk zorgde tijdens het nummer omtrent Marthe Robin. Het levert zes intense en beklijvende tracks op die voor een eigenzinnige maar mooie luisterervaring zorgen. De heren weten immers hoe een nummer op te bouwen en zorgen voor verschillende tempo en ritme wisselingen en een pak graduaties in dreiging, kilte en pijngevoel. Zo zorgt Givre voor een niet alledaags black metal album dat ons weet te boeien, maar dat door zijn toch wat speciale karakter niet elke dag op onze playlsit zal komen te staan, laat staan dat een heel pak liefhebbers dit album op hun “wanted”-lijstje zullen aanduiden. En dat is dan eigenlijk heel spijtig, want voor een nummer als ‘Sainte Hildegarde de Bingen’ mag men ons steeds wakker maken!
Luc Ghyselen (85)
Eisenwald Eisen 244
Tracklist: 1. Marthe Robin (1902-1981) 2. Louise du Néant (1639-1694) 3. Sainte Thérèse d’Avila (1515-1582) 4. Marie des Vallées (1590-1656) 5. Sainte Hildegarde de Bingen (1098-1179) 6. Sainte Marguerite de Cortone (1247-1297)