Libor Křivák zou eerst het schildertalent van zijn grootvader volgen. Maar op elfjarige leeftijd ruilde hij de schildersezel in voor een stoffige gitaar die hij ontdekte in een kast in het huis van zijn ouders. Zij moedigden zijn enthousiasme aan door hem in te schrijven op een plaatselijke muziekschool, die hij elf jaar lang bezocht totdat hij slaagde voor zijn examens als klassiek geschoold gitarist. Libor componeert en arrangeert zijn liedjes voornamelijk op elektrische en akoestische gitaren, maar ook op piano. De Tsjechische songwriter richtte zijn eerste band Otter op in 1994 toen hij zestien jaar oud was. Deze debuteerde onder de naam Nemesis in 2003 met ‘Goddess Of Revenge’ en ging in 2006 op in Symphonity. Libor’s hoge kwaliteitsnormen worden ook weerspiegeld in de naam van de band: het combineert de termen symfonie en eeuwigheid, expansieve, tijdloze composities, gekenmerkt door technisch lead gitaar dat telkens weer verrast met melodische variaties. In 2008 kwam hun debuut ‘Voice From The Silence’ uit. Pas acht jaar later kwam het vervolg ‘King Of Persia’. Libor wist ondanks vele bezettingswisselingen, zoals het abrupte overlijden van bassist Tomas Chelechovsky in 2012 en albumproducties die ver uit elkaar lagen, de klasse van de band altijd op een topniveau te houden, dankzij muzikale persoonlijkheden die perfect bij de bezetting pasten. Nu komt het gezelschap met hun derde langspeler getiteld ‘Marco Polo: The Metal Soundtrack’. In dit conceptalbum staat Marco Polo centraal. Hij kwam voor het eerst in contact met de reiziger uit de middeleeuwse wereldgeschiedenis dankzij de tv-serie uit de jaren tachtig, met een prachtige soundtrack gecomponeerd door Ennio Morricone. Hij besloot echter vanaf het begin om niet de ideeën van Morricone over te nemen, maar uitsluitend zijn eigen materiaal te schrijven. De keyboardspeler en gitarist Libor Křivák is uiteraard de drijvende kracht, maar daarnaast treffen we twee zangers in de gelederen: Konstantin Naumenko en Mayo Petranin. Verder vervolledigen bassist Tomáš Sklenář, drummer Josef Cigánek en keyboard solist Johannes Frykholm de rangen. De line-up van “Marco Polo: The Metal Soundtrack” bevat ook zes gastmuzikanten, waaronder voormalig leadzanger Herbie Langhans (Firewind, Sinbreed, Avantasia). Het album werd gemixt door Mikko Karmila en gemasterd door Mika Jussila in Helsinki’s Finnvox Studios. Deze muzikale trip is een ware ontdekkingstocht voor liefhebbers van epische symfonische power metal. De nummers vormen een verhaal, dat vertelt over de vele momenten in zijn reisroute, die ergens van Armenië tot in China liep. Telkens worden lokale harmonieën in de nummers verwerkt, waar epische symfonische metal de rode draad vormt. De intro ‘Part 1: Venezia’ wordt sfeervol ingezet met de mezzo-sopraan Jana Hrochová. In het melodieuze en opgewekte ‘Part 2: Crimson Silk’ horen we dan grootse (bij momenten hoge) mannelijke zang op dravende dubbele basdrum. Ondanks de dramatische ondertoon en een aanvallend karakter kent het progressieve ‘Part 3: The Plague’ hakkende en furieuze gitaarpartijen, die de dynamiek van het album ten goede komen. ‘Part 4: Love Theme’, een sfeervol tussenstukje, vertelt hoe Marco bijna stierf. Het kondigt het volgende stuk ‘Part 5: Mongols’ aan, een breed uitgesponnen drama van tien en een halve minuut. En waaier van epische en bombastische elementen worden tussen een spervuur van drumroffels mooi uitgespeeld. In een constant veranderend arrangement wordt een verhaal verteld, telkens knap uitgewerkt in diverse atmosferen waarin je als luisteraar in ondergedompeld wordt en daardoor in het verhaal gezogen wordt. De climax wordt versterkt door hoge vrouwelijke vocalen, die het duel aangaan in het meesterwerk dat zich in het midden van het album situeert. Daarna wordt de emotionele diepgang opgezocht in de piano geleide ballad ‘Part 6: Dreaming Of Home’. Het verhaal gaat verder met de intense, melodieuze en vooral optimistische rollercoaster ‘Part 7: I Found My Way Back Home ‘ met gierend hoge vocalen. Na ‘Part 8: Prisoner’, dat je opnieuw even dromerig laat zweven door de breekbare passages met enkel piano en vocale smeekbede, eindigt de verteller, samen met de sopraan, met ‘Part 9: Venezia Finale’. Je wordt in het verhaal gezogen door de diverse atmosferen die je ondergaat tussen de pakkende melodieën en het geweldige snarenwerk. Het is een conceptverhaal, dat niet alleen muzikaal maar ook vocaal erg sterk uitgewerkt werd, tot een soort opera musical gehalte. Telkens wordt een groot dynamisch contrast opgeroepen, waardoor weelderige symfonieën, bombastische vocalen, intense gitaarpartijen en donderende ritmesessies zich in een hels tempo opvolgen. Dit is voer voor liefhebbers van Firewind, Stratovarius of Rhapsody en zij die het theatrale element niet schuwen. Je bent ervoor of net niet, maar persoonlijk leek het alsof alles rondom mij toch een drie kwartier lang in beweging kwam.
Rocking Klingon (85)
Limb Music LMP 2205-192
Tracklist: 1. Part 1: Venezia 2. Part 2: Crimson Silk 3. Part 3: The Plague 4. Part 4: Love Theme 5. Part 5: Mongols 6. Part 6: Dreaming Of Home 7. Part 7: I Found My Way Back Home 8. Part 8: Prisoner 9. Part 9: Venezia Finale