Om met een metal opera als debuutplaat voor de dag te komen, moet je toch al een aantal watertjes doorzwommen hebben. Een conceptalbum is wellicht één van de moeilijkste dingen om tot stand te brengen, gezien er vele beslissende factoren het eindresultaat negatief kunnen beïnvloeden. Toch pakt het Griekse Battle Symphony hiermee uit, onder leiding van de Griekse journalist, keyboardspeler en auteur Nikos Tzouannis. Hij schreef zelf alle muziek alsook de teksten. Voor de praktische realisatie kon hij rekenen op vocalisten en muzikanten, onder wie Nicholas Leptos (Arrayan Path, ex – Warlord), Tasos Lazaris (Fortress Under Siege), Dee Theodorou (Illusory), Grigoris Giarelis (Badd Kharma), George Halliwell (Fortis Ventus) en Katie Johnson. Het symfonische metal project is pure heavy metal gecombineerd met genres als folk en klassieke muziek. Er zit een niet te negeren theatrale dimensie in het vertellen van het verhaal, zowel muzikaal als vertellend via de lyrics. De rode draad in dit debuutalbum is het sci-fi goed tegen kwaad verhaal, gaande over het conflict tussen het rebellerende menselijke leger tegen de buitenaardse bewoners van planeet Aarde. Er woedt een ware oorlog om onze aardkluit te bevrijden en hun thuis terug te veroveren. In zijn muzikale genre is dit een geweldig concept, dat zeer goed uitgewerkt werd. Het voelt enerzijds samenhangend en fris aan, anderzijds stevig en traditioneel klinkend door het scheurend snarenwerk in combinatie met keyboard om de melodieuze lijnen te kleuren. Naast het schrijven van de teksten en muziek, speelt Nikos Tzouannis dus ook keyboard. Verder wordt de line-up vervolledigd door de zangers Nicholas Leptos, Tasos Lazaris en Katie Johnson, gitarist Grigoris Giarelis en bassist / drummer Hector.d. Deze laatste stond ook in voor het mixen, masteren en produceren van de plaat in de ‘HD Factory’. De opener ‘Fire On Earth’ is ook als single uitgebracht: https://www.youtube.com/watch?v=JEQ1JHJi4pE. Het is een reflectie van wat het album te vertellen heeft, in alle mogelijke diversiteit. Iets trager dreunend is ‘Hail Mankind, Hail!’, dat ook een andere kant laat horen. Door de flow van het verhaal te volgen, wordt enerzijds een knap staaltje schrijftalent blootgelegd en anderzijds vinden we enkele flarden van folk en neoklassiek gitaarwerk. We vinden de meeste nummers in een gelijkaardige stijl en hierin valt ‘One-Eyed Jack’ dan weer op door zijn zuiders getinte blues intro, die door een agressieve riff doorprikt wordt. De vocale uithalen en de stijl van het stemgebruik in ‘Darling’ lijken inspiratie gehaald te hebben bij Iron Maiden’s Bruce Dickinson. ‘One Day’ is een erg zacht nummer met dito vrouwelijke stem dat je klaarmaakt voor ‘The Battle Symphony’, het titelstuk van het album. In om en bij dertien minuten onderga je een trip van rustige opbouwend ritme naar krachtige stukken, waar een vocaal duel niet gemeden wordt. Hiervoor wordt beroep gedaan op gastmuzikant Daniel Heiman. We horen ook invloeden uit de klassieke muziek die dynamiek aan de composities toevoegen. Het afsluitende ‘Los Guerreros’ is een Spaanse bonustrack, die het album op een manier epische afsluit. Er zullen wellicht voorstanders en tegenstanders zijn, maar we mogen zeker besluiten dat dit debuutalbum goed uitgewerkt en vooral goed gebracht werd. Het concept is een met elkaar verweven koppeling tussen teksten en muziek. Die laatste vult de pauzes die de teksten niet kunnen beschrijven, terwijl de teksten de dingen uitleggen die muzikaal te complex definieerbaar zijn.
Rocking Klingon (84)
Soman Records
Tracklist: 1. Fire On Earth 2. Hail Mankind, Hail! 3. Soul Survivors 4. Genocide 5. Power And Glory 6. The Final Chance 7. One-Eyed Jack 8. Sacrifice 9. Darling 10. One Day 11. The Battle Symphony 12. Los Guerreros