De charismatische vocalist Ronnie Romero, die we in meerdere bands zien opduiken, is terug met een andere aanpak om zijn gouden strot te laten horen. Deze keer geen Lords Of Black, Rainbow, Sunstorm of The Ferrymen, maar een collectie nummers die hij in een eigen jasje stopt. In theorie een formule die niet kan mislopen, gezien het gaat over goede nummers door een goede vocalist en dito band gebracht worden. Zijn stem kent die typische ruwheid, zoals ook een Steve Lee die had. Niet voor niets dat hij tot voor kort nog de frontman van Coreleoni was. Met deze covers loopt hij in de schoenen van onder andere Ronnie James Dio en Freddie Mercury. Deze heren hadden nummers geschreven die voor de Chileen deel uitmaakten van zijn jeugd en zo voor hem een eeuwige impact bezitten. Aan hem nu om die tracks van een individuele dynamiek te voorzien als zijn eerbetoon aan de iconen waarmee hij is opgegroeid. Hiervoor ging hij ten rade bij gitarist Srdjan Brankovic, bassist Javi Garcia, drummer Andy C en (het zal geen verrassing zijn) keyboardspeler Alessandro Del Vecchio. Gastmuzikanten gitaristen Danny Gómez en Javier Reyes, samen met achtergrondzangeres Corina Minda vervolledigen de lijst. De uiteenlopende selectie werd samengesteld door klassiekers van onder andere Survivor, Queen, Bad Company, Led Zeppelin, Kansas, Foreigner en Uriah Heep, rekening houdend om niet de meest voor de hand liggende selectie te maken. Alhoewel de plaat begint met (een voor mij onbekend) ‘Sin’s A Good Man’s Brother’, dat origineel van Grand Funk Railroad afkomstig is, voel je meteen de keuze om hiermee te starten. Het schetst Ronnie’s voorliefde van het genre, dat hij hier op een knappe wijze eigen maakt. Wat verder zakt het tempo, maar neemt de intensiteit toe bij het meeslepende ‘No Smoke Without A Fire’ van Bad Company. Misschien wel het moeilijkste nummer om te coveren en toch één van mijn favorieten op het album, is de versie van ‘I Was Born To Love You’, origineel afkomstig van Queen. Het is zelden dat zangers Freddie Mercury kunnen benaderen, laat staan overtreffen, maar deze briljante en vooral respectvolle herwerking zorgde ervoor dat mijn haar kwam recht staan. Eenzelfde grandeur, prestigieus gevoel van een top artiest die zich helemaal kon geven. De magistrale instrumentale invulling benadrukt nog eens hoe knap deze cover geworden is. Een funky versie van ‘Carolina County Ball’ van Elf zet alles zowat op zijn kop. Vingerknippend en hoofdschuddend op deze groovy sfeermaker, waar de honky tonky piano centraal staat. We krijgen de gekende ‘Gypsy’ van Uriah Heep in een extra stevige verpakking. Soms zit het duiveltje in de start en met ‘Since I’ve Been Loving You’ van Led Zeppelin mag je dat letterlijk nemen. De trage maar intense versie van het nummer sluit deze variërende plaat af. ‘Raised On Radio’ bevat elf knap herwerkte songs, waar Ronnie Romero’s vocale bijdrages nieuwe nadrukken gaan leggen en toch respectvol omgaan met het origineel. Uiteindelijk is een coveralbum altijd iets persoonlijks, zeker met deze niet voor de hand liggende nummerkeuzes. Naast zijn eigen stempel kunnen de nummers op een onberispelijke instrumentale ondersteuning rekenen in een erg knappe productie.
Rocking Klingon (84)
Frontiers Records FRCD 1221
Tracklist: 1. Sin’s A Good Man’s Brother (Grand Funk Railroad) 2. Backstreet Love Affair (Survivor) 3. No Smoke Without A Fire (Bad Company) 4. I Was Born To Love You (Queen) 5. Play The Game, Tonight (Kansas) 6. Carolina County Ball (Elf) 7. Girl On The Moon (Foreigner) 8. Gypsy (Uriah Heep) 9. Voices (Russ Ballard) 10. All Along The Watchtower (Bob Dylan) 11. Since I’ve Been Loving You (Led Zeppelin)