Wij hoorden nog nooit eerder iets omtrent Age Of Athena, een, als we het correct uit de ons meegestuurde tekst kunnen filteren, Canadese band uit de buurt van Toronto. De band werd in 2016 opgestart door Zachary Sabean (gitaar, vocals) en Nathan Gross (keyboards). Een jaartje later kwamen Helen Illumina (vocals) en Michael Johnson (drums) erbij. De band zorgde eerst nog Russische covers van metal en rock songs, maar daar is niet van te merken op dit debuutalbum. Het viertal brengt een mooie mix van enerzijds symphonic metal en anderzijds melodic metalcore die ons meteen bevalt. Op ‘Gate To Oblivion’ resulteert dit in acht tracks die een beide ingrediënten op een nagenoeg perfecte manier laten samen smelten. Opener ‘Lost In Darkness’ opteert meer voor elementen uit symphonic metal dankzij de kristal heldere stem van Helen en de vele symfonische ornamenten. Toch vergeet het viertal ook niet om een heel pak, vrij duistere, kracht in de song te steken. Ook de schitterende gitaarsolo trekt de nodige aandacht naar zich toe. Kortom, dit is een nummer waarvoor je ons bij MUSIKA altijd mag wakker schudden. Tijdens ‘Fallen Skies’ komen de metalcore elementen duidelijker aan bod en dan vooral door de heel agressieve vocalen van Zachary die in schril contrast staan met die van Helen, zodat de band een soort “Belle en het Beest” creëert. Maar ook de typische breakdowns uit metalcore komen hier aan bod naast opnieuw de orkestrale symfonische ornamenten. Het kwartet steekt qua agressie en kracht nog een extra tandje bij tijdens ‘Dance With The Devil’, een nummer waarvan je een lyric video kan vinden op het wereldwijde web https://www.youtube.com/watch?v=I-r2-JQ2Syk&ab_channel=AgeofAthena) en waar de vocalen van Zachery nog uitgebreider aan bod komen zonder dat Helen daar vocaal mee naar het achterplan verdwijnt. We onthouden ook opnieuw de flitsende gitaarsolo die dit keer weerwerk krijgt in een intens duel met de keyboards terwijl de drumpatronen onderwijl voor een stevig en krachtig ritme vormen als solide basis. Mogen we ‘Ephemeral’ omschrijven als een heel stevige ballade? Het tempo ligt hier beduidend lager dan tijdens de eerste drie tracks, maar de mooie en best wel krachtige vocalen (enkel Helen komt hier aan bod) moeten toch hard werken om de bovenhand te houden. ‘Burn Down The Sun’ is opnieuw een mooi opgebouwd nummer waar symphonic metal het hoge woord voert. Pas laat in het nummer, na de break met verhalende tekst, komen de zwaardere metalcore structuren even aan de oppervlakte maar die worden eigenlijk in de kiem gesmoord. ‘Together We Fall’ houdt het eveneens bij symphonic metal met opnieuw die mooie heldere stem van Helen in de hoofdrol. Al mogen we opnieuw de flitsende, melodieuze gitaarsolo niet vergeten en komen ook, later in het nummer, de keyboards hun deel van de spotlight opeisen. Een klaterende regenbui opent het gevoelige ‘All For Nothing’ waar pianoklanken en de mooie stem van Helen alle aandacht naar zich toe trekken. Daarna wint ook deze ballade aan kracht en opnieuw zorgt een mooie gitaarsolo voor een extra accent, waarna men zacht en rustig uit bolt naar het einde. ‘Sickness Without Sense’ opent misschien wat aarzelend, maar krijgt dan al snel de harsh vocalen van Zachary te verwerken die het nummer natuurlijk opnieuw doet aanleunen bij melodic metalcore. Toch heeft Helen en de symphonic metal inbreng zich niet meteen gewonnen. Zo ontstaat opnieuw ene heel knap opgebouwd nummer dat liefhebebrs van beide (sub)genres over de streep zou moeten kunnen trekken. Wij hebben alvast met dit debuut van Age Of Athena een heel knappe en uiterst interssante band ontdekt. Wij zijn nu al benieuwd of het kwartet voor een volgend album eerder de kant van symphonic metal zal opgaan of toch zal kiezen voor de zwaardere en meer krachtige sound van melodic metalcore. Een heel knap debuut van dit viertal.
Luc Ghyselen (92)
Independent Release
Tracklist: 1. Lost In Darkness 2. Fallen Skies 3. Dance With The Devil 4. Ephemeral 5. Burn Down The Sun 6. Together We Fall 7. All For Nothing 8. Sickness Without Sense