Het Duitse The Picturebooks – Fynn Claus Grabke (vocals, gitaar) en Philipp Mirtschink (drums) – ontdekten wij pas in 2019 middels hun derde ful-album ‘The hand Of Time’, een album dat dat jaar enorm hoog scoorde in ons eigen eindejaarslijstje. Hun mix van bluesy hard rock, retro rock, classic rock, blues en aanverwante subgenres deed ons wat denken aan The Black Keys die een stevige hit scoorden met ‘Lonely Boy’ in 2011. De uitbraak van de corona pandemie strooide heel wat roet in het eten van het tweetal: een Europese tournee (als headliner) werd gecancelled alsook een Amerikaanse tournee als support van Volbeat. De heren zaten eerst wat met de handen in het haar, al duurde het niet lang vooraleer ze elkaar terug vonden in hun eigen studio om pakken muziek te schrijven en op te nemen. Tot plots het idee in hen opkwam om voor elke track een gastvocalist uit te nodigen. Dat leverde pareltjes op die samen deze ‘The Major Minor Collective’ vormen. De twaalf tracks zijn stuk voor stuk prachtige voorbeelden van hoe The Picturebooks daadwerkelijk klinken, maar tien ervan krijgen nog een extra dimensie dankzij de toevoeging van aparte stemmen die je niet altijd zou verwachten in dit alternatieve (sub)genre. Iedereen zal wel zijn eigen favoriete track(s) aanduiden op dit album. Wij hebben de onze ook van een extra sterretje voorzien en zonder dat we de andere nummers minderwaardig of zwak vinden, is krijg je nu onze visie te horen (lezen). Opener ‘Here’s To Magic’ met Dennis Lyxzén (Refused) opent rommelig om dan boogiegewijs en stevig rockend en swingend verder te gaan. Een binnenkomer van formaat die bewijst dat de som van bepaalde artiesten een meerwaarde kan opleveren. Na het leuke ‘Corrina Corrina’, met Neil Fallon (Clutch), is het ‘Catch Me If You Can’, met Chris Robertson (Black Stone Cherry), dat ons rillingen van plezier oplevert. ‘Beach Seduction’ met Leah Wellbaum (Slothrust) kabbelt dan vrij rustig uit de speakers en brengt ons weer tot rust. ‘Holy Ghost’ featuring Jon Harvey (Monster Truck) zorgt weer voor een injectie van energie waarop we niet kunnen stil zitten of stil staan. Dan mag Elin Larsson (Blues Pills) haar opwachting maken voor een heel pakkend en beklijvend duet met Fynn. ‘Too Soft To Live And Too Hard To Die’ blijft minuten lang na nazinderen dankzij de intense vocalen en de al even intense groove van het nummer. Ook Lzzy Hale (Halestorm) zet haar beste beentje voor tijdens het gevoelig openende ‘Rebel’ dat langzaam aan kracht en tempo wint: het kippenvel staat nog op onze armen. Erlend Hjelvik (Hjelvik, ex Kvelertak) krijgt met ‘Multidimensional Violence’ een track op zijn maat, maar kan ons net iets minder overtuigen. Dan ligt het bluesy getinte maar stevig rockende ‘Riders And Farmers’ featuring Laurent Lacrouts en Mathieu Jourdain (The Inspector Cluzo) ons opnieuw een heel stuk beter. ‘Blind Riders’, met de stemmen van Lisa Alley en Ian Graham (The Well) doet het al even goed zij het dat dit nummer minder kracht uitstraalt dan zijn voorganger. Het korte instrumentale ‘Again And Again’ vinden we en opvullertje en denken we weg, waarna The Picturebooks eindigen met ‘Song 12’, een nummer waarop ze al hun gasten hebben uitgenodigd en waar eigenlijk nog niet lyrics voor zijn. Ze nodigen iedereen (ja ook jij als beginnend muzikant, of als vocale beginneling, of als oude rot in het vak) uit om zijn / haar tekst op dit nummer te zetten en die naar hen te sturen. Wie weet wordt jouw versie wel het allernieuwste hitsucces voor The Picturebooks. Of hoe een pandemie ervoor kan zorgen dat muziek voor een immense verbondenheid met elkaar kan zorgen.
Luc Ghyselen (96)
Century Media
Tracklist: 1. Here’s To Magic 2. Corrina Corrina 3. Catch Me If You Can 4. Beach Seduction 5. Holy Ghost 6. Too Soft To Live And Too Hard To Die 7. Rebel 8. Multidimensional Violence 9. Riders And Farmers 10. Blind Riders 11. Again And Again 12. Song 12