Het Italiaanse Voland combineert symphonic (black) metal met folk elementen die een Russische herkomst verraden. Haiwas (alle instrumenten) en Rimmon (vocals) zorgden eerder voor twee ep’s en komen er nu aan met een derde ep die het vooral heeft over de ondergang van de Russische Tsaren, die zowel aan het hoofd stond van het politiek stelsel als van het Godsdienstig stelsel in het land. Eigenlijk gegevens die ons stuk voor stuk over de streep trekken want zowel folk metal, als symphonic (black) metal als het uitgangspunt vinden we thema’s die ons wel weten te bekoren. En toch hebben we de indruk dat niet alles volledig tot zijn recht komt. De vier tracks op deze ep, aangevuld met twee live in de studio opgenomen nummers (de laatste twee hier in de tracklist) die op de eerdere ep’s van het duo te vinden zijn, zijn stuk voor stuk goed opgebouwd, maar worden naar ons gevoel toch te bombastisch gebracht om ons daadwerkelijk echt over de streep te trekken. De mix van Italiaanse teksten en Russische teksten kan ons ook al niet volledig overtuigen – wij hadden die liefst in een en dezelfde taal gehoord. Maar goed, dat is misschien een punt van muggenzifterij, maar dan rest ons wel de enorme bombastische benadering door Voland die we, in al zijn grootsheid, er “over” vinden. Ook het feit dat een paar van de nummers ons nogal lang uitgesponnen lijken, en ons dan ook niet kunnen boeien van begin tot einde, vinden we een minpunt. Of Voland hiermee een stap voorwaarts heeft gezet, weten we niet direct, daad dit nu pas onze kennismaking is met de band. Wij willen in ieder geval meegeven dat deze ‘Voland III: Царепоклонство – Il culto degli Zar’ zijn momenten heeft, al zijn die toch in minderheid om deze ep volmondig aan te raden.
Luc Ghyselen (65)
Independent release
Tracklist: 1. Casa Ipatiev 2. Terza Roma 3. Promontorio 4. Suite Russe 5. Dubina 6. Leningrad