Bij liefhebbers van progressive rock zal de naam van Alexandra Zerner wel een aantal belletjes doen rinkelen. Deze multi-instrumentaliste (gitaren mandoline, sitar, bass, keyboards, fluit) uit Brno, TsjechiĆ« is met ‘Silhouette’ aan haar vierde full-album toe. Ze is ook te horen op albums van o.a. We All Die (Laughing), Vivaldi Metal Project en Alberto Rigoni. ‘Silhouette’ telt eigenlijk slechts drie tracks: ‘Colours’, ‘Fade’ en ‘To Black’ maar die weorden telkens opgedeeld in vier deeltjes. Alexandra opent met het eerste deeltje van ‘Colours’. Rustige muziek zorgt ervoor dat we kalm mee worden gevoerd op de reis die Alexandra heeft uitgetekend, maar eens de drums (Victor Alexandrov) invallen, wint het stuk aan kracht. Het tweede deeltje, ‘Mother’, kent een mooie opbouw met knap maar rustgevend gitaarwerk. In het derde deeltje van dit nummer, ‘Plizhaus’ hoor je naast het fluiten vogeltjes voor het eerst, zij het heel kortstondig, een stukje gesproken tekst (Arina). Het vrolijke melodietje blijft een tijdlang in je hoofd ronddolen, waarna deel vier, Blue Marble’ een heel stuk melancholieker klinkt. Ook ‘Fade’ wordt in vier deeltjes afgewerkt. ‘Memories’ opent reven rustig als ‘Colours’, maar wint uiteindelijk toch aan kracht en tempo, al mag je je nog steeds niet verwachten aan een allesvernietigende orkaan en snelheidsrecords brekend nummer. Ook ‘Afternoon In September’, het tweede deeltje van ‘Fade’ blijft de kaart van rust en kalmte trekken. In het derde deeltje van dit nummer mag Jeff Loomis opdraven voor de tweede gitaarsolo en meteen krijgt het nummer er een heel pak vaart bij. Nog een gaste vinden we op het vierde deeltje van ‘Fade’ want tijdens ‘Perspectives’ krijgen we voor het eerst echt vocalen te horen. Maja Shining is verantwoordelijk voor de mooi engelenstem tijdens dit nummer en meteen krijgt de sound van Alexandra Zerner een meer vol geluid dat ons stukken beter bevalt dan het puur instrumentale werk. Begrijp ons echter niet verkeerd ook het instrumentale werk kunnen we best wel smaken, maar het is toch net alsof we iets missen en daar zorgt Maja op een schitterende manier voor. Zo belanden we bij het derde nummer, ‘To Black’, dat opnieuw opgesplitst wordt in vier deeltjes. ‘Impromptu (In The Twilight)’ opent en legt dit keer duidelijk de nadruk op piano in opnieuw heel rustgevende muziek. ‘Through The Door’ is een kort heel eigenzinnig klinkend kort stukje dat ons de wenkbrauwen doet fronsen, waarna ‘I’m Fine’ al even eigenzinnig verder gaat en ons met beklijvend gevoel opzadelt zonder dat we eigenlijk weten waar het nummer ons heen loodst. De gitaar neemt opnieuw over tijdens ‘Rite Of Passage’ maar het onheilspellende thema dat doorheen ‘To Black’ waart, blijft voor een ongemakkelijk gevoel zorgen. ‘Silhouette’ is een album dat je best ondergaat na een lange en zware werkdag wanneer je thuis kan komen om in je luie zetel wat te genieten van muziek. Bedenk echter wel dat de vier delen van ‘To Black’ nogal zwaar op de maag kunnen blijven liggen. Zelf vinden we dat het album vocalen mist, want het naar ons gevoel knapste nummer op dit album is ‘Fade Pt. 4, Perspectives’ waar de stem van Maja Shining een prachtige toegevoegde waarde biedt.
Luc Ghyselen (70)
Independent Release
Tracklist: 1. Colours Pt. 1, Arrival 2. Colours Pt. 2, Mother 3. Colours Pt. 3, Pilzhaus 4 Colours Pt. 4, Blue Marble 5. Fade Pt. 1, Memories 6. Fade Pt. 2, Afternoon In September 7. Fade Pt. 3, Here It Come Again 8. Fade Pt. 4, Perspectives 9. To Black Pt. 1, Impromptu (In The Twilight) 10. To Black Pt. 2, Through The Door 11. To Black Pt. 3, I’m Fine 12. To Black Pt. 4, Rite Of Passage