De band Arion bestaat sedert 2011, toen ze als tieners uit het niets deelnamen aan het Finse Eurovisie kwalificatie programma. Hun debuut-ep en daaropvolgend full album, ‘Last Of Us’ uit 2014, verraste menig luisteraar en zorgde dat dit Finse melodieuze gezelschap hun start niet gemist had. In 2015 nam Lassi Vääränen plaats achter de microfoon. De rest van de band is nog steeds de originele line-up, bestaande uit gitarist Iivo Kaipainen, keyboardspeler Arttu Vauhkonen, bassist Georgi Velinov en drummer Topias Kupianen. De heren deden een verdienstelijke worp naar een volgend internationaal niveau met hun tweede langspeler ‘Life Is Not Beautiful’ uit 2018. Voor de promo van dit album brachten ze de single ‘At the Break of Dawn’ uit, waar Elize Ryd (Amaranthe) gastvocaliste was. Ook voor deze ‘Vultures Die Alone‘ mogen we een overdosis aan majestueuze melodieën, weelderige arrangementen en indrukwekkende muzikale talenten verwachten. En dat krijgen we, want het album schiet meteen met scherp als opener ‘Out Of My Life’ uit zijn sloffen schiet. Stampend drumwerk zorgt voor een stevige cadans, waarop de ruwe en hese vocalen een dolle rit inzetten. Veel energie, die zich in een variërend arrangement weet te vertalen. We nemen iets van energie terug bij het progressieve ‘Break My Chains’, al is dat relatief. De motor draait op volle toeren, dat is zeker. In ‘Bloodline’ wordt de energiekraan terug helemaal opengedraaid. Niet verwonderlijk want het gezelschap kreeg Noora Louhimo (Battle Beast) op visite achter de microfoon. Progressieve riffs en mokerende drumsalvo’s plaveien het pad effen voor de metal godin, die met haar krachtige vocalen alle zeilen in de wind zet om het nummer extra kracht te geven. Na de massa virtuoos pingelend gitaarwerk en vocale hoogstandjes blijven we verweesd achter. De heren tonen hun beste kant in ‘I’m Here To Save You’, waarna ze wat gas terugnemen in de powerballad ‘In The Name Of Love’, waar Finland’s nieuwste moderne pop metal sensatie Cyan Kicks gastmuzikant is. We horen een andere kant van Lassi’s vocaal talent. ‘A Vulture Dies Alone’ is een trage groovy rocker die het tempo terug opkrikt. Helemaal op snelheid komen we bij het knappe ‘I Love To Be Your Enemy’, waar veel ‘new metal’ met veel variatie en gruntachtige vocalen troef zijn. De lange rustige intro van het instrumentale ‘Where The Ocean Greets The Sky’ zorgt voor een mentale break in het album. Het langste nummer van de schijf speelt, zonder de hulp van een leadvocalist, compleet andere troeven uit, zoals zweverige achtergrondkoren. Die dragen hun steentje bij aan de theatrale en bombastische track, waar je als luisteraar in ondergedompeld wordt en makkelijk kan in weg dromen. Het opnieuw verbluffend spel van snaren zorgen dat het nummer crescendo aan kracht wint. Op de valreep krijgen we nog ‘I Don’t Fear You’, alweer zo’n erg knap melodieus bommetje dat in een mix van stijlen een vingervlug spervuur van fretwerk weet te huisvesten. Maar waar zonet de storm nog wild te keer ging, is de kalmte met de coda ‘Until Eternity Ends’ volledig terug gekeerd. We horen eer ingetogen band die het einde van een energiek album in rust afsluit. Een tiental nummers die nog net beneden de veertig minuten afklokken maar een gigantische wervelwind teweeg brachten. De enorm energieke productie zorgt ervoor dat die brok dynamiek makkelijk tussen je oren geraakt en daar blijvende sporen weet na te laten. Man wat een schijf is dat. Met bands als Amaranthe en Dynazty, die eveneens uit de Scandinavische bergwateren ontsproten zijn, heb ik dit genre leren kennen en weten te appreciëren. Het is duidelijk dat deze jonge gasten het steile pad naar de top gevonden hebben en niet bang zijn om die met grote stappen te bewandelen. Ze zouden wel eens heel ver kunnen geraken in de wereld van melodieuze metal.
Rocking Klingon (93)
AFM Records
Tracklist: 1. Out Of My Life 2. Break My Chains 3. Bloodline 4. I’m Here To Save You 5. In The Name Of Love 6. A Vulture Dies Alone 7. I Love To Be Your Enemy 8. Where The Ocean Greets The Sky 9. I Don’t Fear You 10. Until Eternity Ends