Gwar, supports: Childrain, Voivod – 27/11/2019 – De Kreun, Kortrijk.
Geen massa metalfanaten midden in de week in De Kreun voor de doortocht van Gwar voor hun Europese “Use Your Collusion Tour”. Ligt dit aan de datum of aan het programma? Of zijn we te veel in de watten gelegd en moeten er steeds maar meer keuzes gemaakt worden, want, laten we eerlijk zijn, een concert ticket kost tegenwoordig handenvol geld. Maar goed, dat weerhield een aantal liefhebbers allemaal niet om deze doortocht mee te maken.
Het Spaanse Childrain mocht openen. Deze band kiest voor een mix van melodic death metal en metalcore. Het vijftal heeft ondertussen vier full-albums op de markt waarvan de meest recente, ‘The Silver Ghost’, eerder dit jaar het levenslicht zag. We gaan maar meteen met de deur in huis vallen: slecht was het niet, maar opzienbarend of fenomenaal was dit ook alvast niet. Het vijftal doet het niet onaardig en mag me nog wel eens verrassen als opener, maar om als headliner te fungeren zullen de heren nog vele stappen moeten zetten. Meteen na de show ben je immers al vergeten welke nummers de heren nu precies op ons los lieten. Een beleefd applausje na afloop van een nog niet eens halfvol gelopen zaal was hun deel.
Het Canadese Voivod is van een andere orde. De band werd in 1982 opgestart en zorgde voor knappe thrash metal. Intussen worden steeds meer elementen uit progressive metal en groove metal aan de sound toegevoegd. De heren hebben een heel resem albums op hun actief waarvan het meest recente, The Wake’ (2018), nummer veertien is. Persoonlijk misten we hun doortocht op het befaamde Alcatraz Festival te Kortrijk. Achteraf hoorden we minder goede kritieken. Zelf zag ik de heren een weekje later tijdens het Franse Motocultor Festival en daar bezorgde het viertal me ook al geen grootse avond. Nu was het dus tijd voor herkansing en die hebben de heren met beide handen gegrepen. Het geheel straalde een pak kracht uit zonder melodie uit het oog te verliezen. En de vocalen van Snake klonken een heel stuk energieker dan een aantal maanden terug. Ik schreef toen o.a. “… net alsof de heren niet echt veel zin hadden en de houdbaarheidsdatum van hun sound al een tijdje overschreden is.” Dit was nu echt het geval niet, integendeel, vanaf het eerste nummer, ‘Post Society’, sloeg de vonk over naar het publiek en zorgde Voivod zelf voor een gedreven en energieke set die nergens verveelde. Beste nummer, naar mijn smaak althans, het lang uitgesponnen ‘The End Of Dormancy’ uit het meest recente album dat tal van wendingen in tempo en ritme telt.
Pas daarna mocht headliner Gwar zijn kunsten vertonen. Dit Amerikaanse viertal staat voor een mix van thrash metal en shock rock. Gwar is eigenlijk vooral een visueel spektakel waar een maasa aan nepbloed aan te pas komt. Voeg daar de monsterlijke kostuums aan toe en je begrijpt dat muziek bijna ondergeschikt is. Mooi en leuk om eens te zien, maar, naar mijn bescheiden mening, niet veel meer dan dat. Maar daar storen de fans zich absoluut niet aan. Ze gaan op de voorste rij(en) staan en hopen om zo “gezegend” mogelijk het “strijdtoneel” te verlaten. Na afloop van de show zie je dan een heleboel volledig “rode” of “half rode” gezichten en shirts dol gelukkig naar buiten gaan. Als ik eerlijk mag / moet blijven: geef me dan toch maar Lordi, ook al een band die het visuele spektakel hoog in het vaandel voert en het muzikale misschien wel wat naar de achtergrond drukt. Maar, en dat geef ik ook eerlijk toe, het is heel leuk om eens gezien te hebben.
Met dank aan Filip Nollet (Alcatraz) en Andreas Reissnauer (Metal Blade Records).
Tekst en foto’s: Luc Ghyselen.