’48 Seconds’ is de titel van het nieuwste album van Phil Lanzon, de toetsenist die tegenwoordig actief is bij o.a. Uriah Heep en Grand Prix. Je krijgt hier tien nummers te horen, door Phil zelf geschreven, die een breed scala aan muziekstijlen omvat, gaande van classic rock tot bijna bigband swing en zowat alles wat daar tussenin past. Heel wat van de nummers worden opgeluisterd door orkestrale ornamenten en kunnen zo gebruikt worden als filmmuziek. Toch zit er ook een nadeel aan vast aan het gebruik van zoveel verschillende muziek (sub)genres: wat voor publiek ga je ermee bereiken? Vast staat dat liefhebbers van alles wat je onder de noemer heavy metal kan plaatsen, hier zullen afhaken. Zelfs fanaten van classic rock zullen heel voor heel wat songs terugdeinzen. Dan maar liefhebbers van progressieve rock? Kijk, dat kan, maar door het veelvuldig gebruik van een uitgebreide blazerssectie (trompet, sax, trombone), zullen ook die geregeld hun wenkbrauwen fronsen. Voeg daar een pak pop invloeden aan toe en het blijft een moeilijke opgave om elke track, laat staan elk fragment, te waarderen. Tja, we zijn wel overtuigd van de mooie arrangementen, en de nagenoeg perfecte uitvoeringen van deze nummers, maar ook voor ons, als reviewer, kwamen heel wat momenten langs waar onze aandacht danig bij verslapte wegens te poppy, niet stevig of krachtig genoeg, te melig. Toch mag men ons steeds wakker maken voor een nummer als ‘Rock ‘n’ Roll Children’, maar dat is dan wel de enige song op dit album die er voor ons echt toe doet, ondanks een paar knappe fragmenten (lees: boeiend gitaarwerk of mooie oprispingen op keyboards). We hadden dus een pak meer verwacht van een artiest die tegenwoordig bij Uriah Heep actief is.
Luc Ghyselen (65)
Phil Lanzon Ditties / Cargo Records UK
Tracklist: 1. Azura’s Theme 2. In The Rain 3. Forty Line 4. Rock ‘n’ Roll Children 5. Blue Mountain 6. Look At The Time 7. Road To London 8. You Can Make A Living 9. Face To Face 10. 48 Seconds