De tijd gaat snel en wie niet constant onder de aandacht blijft middels nieuwe ep’s / albums of concerten, wordt snel vergeten in de muziekwereld. Het wereldje is immer overbevolkt geworden: bands komen en gaan zonder dat we er soms erg in hebben. Zo moeten we – Tot onze spijt en schande? – ook toegeven dat we het Griekse Meden Agan uit het oog verloren waren na het full-album ‘Erevos Aenaon’ en dat was er in 2011! Ondertussen zorgde de band reeds voor twee full-albums maar telkens met een andere line-up. Ook voor deze ‘My Name Is Katherine’, het vijfde full-album ondertussen voor Meden Agan werd de line-up gewijzigd. Nog steeds van de partij, en dat sinds het prille begin (2005) is gitarist Diman Koutsogiannopoulos. Tolis Mikroulis (keyboards) is er bij sinds 2008, terwijl vocaliste Dimitra Panariti aan boord is sinds 2015. Nieuw dit keer is Pantelis Sakkas (bass) die er pas sinds 2022 bij is gekomen. Wie de drums heeft ingespeeld op dit album is ons een raadsel. Meden Agan staat voor een uitstekende mix van kracht, symfonie en melodie. Op ‘My Names Is Katherine’, een concept album trouwens over een dame die behekst wordt door demonen, krijg je zo tien tracks te horen die een mooie symbiose vormen van de aangehaalde ingrediënten. Elk van deze tracks krijgt een stevige en toch soepele basis van drums en bass mee. Daarop bouwen krachtige riffs en keyboards een heel mooi uitgewerkt framewerk op. Dat biedt dan voldoende ruimte voor de echt wel krachtige, sterke en veelzijdige stem van Dimitra die zodoende met een heel pak van de aandacht gaat lopen. Maar ook de gitaarsolo’s en de knappe keyboard interventies mogen zeker gehoord worden en dragen bij tot het totaalgeluid van deze symphonic gothic metal band. Als we nog mogen vergelijken met het laatste werkstuk dat onder onze aandacht kwam, dan moeten we vast stellen dat de band duidelijk gegroeid is songschrijven: we krijgen immers een echt vol geluid te horen waar heel veel kracht van uit gaat. Maar de grootste aandachtstrekker voor Meden Agan lijkt ons toch de uiterst veelzijdige stem van Dimitra die we een heel stuk hoger inschatten dan de stem van Iliana Tsakiraki, die we dus te horen kregen op ‘Erevos Aenaon’. Er zit immers veel meer dynamiek in als je ons vraagt en dat zorgt ook overduidelijk voor een dynamischer eindresultaat, al maken de uitstekende composities daar natuurlijk ook deel van uit. Met andere woorden: deze ‘My Name Is Katherine’ mag je bij de betere albums plaatsen in het (sub)genre en verdient dan ook zeker zijn plaats in een “female fronted metal” collectie.
Luc Ghyselen (86)
Sleaszy Rider Records SR 0339
Tracklist: 1. Moth 2. Time Like Space 3. Trapped 4. Shedding 5. Rejection 6. Confident 7. Sickness 8. Victorious 9. Beyond Any Suspicion 10. Transition