Het Britse Ba’al werd in Sheffield, South Yorkshire in 2016 opgestart. Na een ep, twee singles, nog een ep en een eerste full-album leek de band zowat van de aardbodem verdwenen te zijn. Al die releases werd immers op de markt gebracht voor het einde van 2020. De fans hebben dus iets meer dan drie en een half jaar moeten wachten op nieuw werk. De sound van Ba’al wordt in het vakje blackened post metal of post black metal ondergebracht, maar dat dekt zeker en vast niet de complexe sound die de heren van Ba’al – tegenwoordig zijn dat Richard Spencer (bass), Nick Gosling (gitaar), Joe Stamps (vocals), Luke Rutter (drums) en Chris Mole (gitaar) – neer zetten. Ja, het grootste deel kan je inderdaad in die muzikale vakjes onderbrengen, maar we horen ook deeltjes langskomen die we als sludge, of als doom, of als ambient, of als noise, of zelfs als gothic rock durven bestempelen. Kortom, het is een heel mooi samenraapsel van verschillende ideeën en (sub)genres geworden die evenwel wondermooi in elkaar klikt. Het spreekt bijna voor zich dat de heren daar uitgebreid over nagedacht hebben en zodoende mooi opgebouwde nummers presenteren die ons alvast heel vlot aan de speakers weten te kluisteren. Op deze ‘Soft Eyes’ krijg je drie lang uitgesponnen tracks – het geheel klokt af net boven de zevenentwintig minuten – te horen die stuk voor stuk van hot naar her springen qua sound, kracht, dreiging en uitstraling en die toch een uiterst knap geheel vormen. Het enige moment dat onze aandacht dreigt te verslappen is tijdens de vrij lange rustige aanvangsfase van afsluiter ‘Bamber Bridge’, maar net dan krijgt het nummer een enorme adrenalinestoot op gebied van kracht, dreiging en tempo. Dus de heren weten ons nagenoeg perfect uit ons kot te lokken. We zijn alvast uiterst te spreken over deze ‘Soft Eyes’ en hopen van u hetzelfde.
Luc Ghyselen (96)
Ripcord Records
Tracklist: 1. Ornamental Doll 2. Yearn To Burn Bright 3. Bamber Bridge