Huginns Awakening Fest @ Wellington Hippodroom Renbaan, Oostende.
De derde en laatste dag van Huginns Awakening Fest mag opnieuw aanvangen onder een stralend zonnetje. Het beloofd alvast een klepper te worden met onder andere het eerste Belgische optreden van Bulldozer.
Foto’s: Death Fury*
Eerst is het echter aan Death Fury. Net zoals de vorige openers Axident en World Decay, had in Death Fury al meegepikt op ‘Thrashtastic’ eerder dit jaar, waar ze toen ook opener van dienst waren (https://www.musika.be/2024/04/03/thrashtastic-30-maart-2024/). Hoewel de sound goed zat en het materiaal strak geleverd werd, was het meteen duidelijk dat de frontman niet in zijn nopjes was. Al ijsberend bracht hij de nodige vocals en van publieksinteractie was weinig merkbaar. Een groot contrast met de vorige keer dat ik ze zag. Hij liet ook weten dat het een “heavy” dag was op persoonlijk vlak. Het bewees alvast hoe sterk de frontman de ervaring van een band kan beïnvloeden.
Foto’s: Devastatiön*
Devastatiön is als volgende aan de beurt. Deze vier heren vormen al sinds 2006 een band en hebben ondertussen drie albums op hun palmares, waaronder het splinternieuwe ‘Rise Of The Dead’. Het energiepeil op het podium schoot meteen naar boven terwijl Devastatiön het beste van zichzelf gaf. Na enkele malen aanporren kreeg de zanger dan ook de eerste moshpit van de dag op gang. De basgitaar had een zeer snappy, punchy klank maar zorgde er op die manier wel voor dat de gitaar een stuk minder op de voorgrond kon treden.
Foto’s: Cobracide*
Cobracide is de laatste tijd furore aan het maken, en terecht. De zaal stond tussen het podium en PA tot de nok gevuld. Bij elk optreden waar ik ze gezien heb, kregen ze in geen tijd de zaal mee, en dat was vandaag niet anders. Ze krijgen probleemloos hun set gevuld met eigen materiaal, helaas betekend dit dat de cover van Black Magic er niet meer aan te pas komt. Ik ben ervan overtuigd dat we hier nog veel van zullen horen!
Foto’s: Hellripper*
Waar Cobracide een aanzet gaf om wat meer vaart in het publiek te steken, gaat Hellripper er losjes over. De Schotten touren eindeloos na de release van hun 2023 album ‘Warlocks Grim & Withered Hags” en die ervaring is duidelijk. Waar ze vorig jaar de kleine zaal van de Effenaar vulden op ‘Welcome To Hell’ is het publiek hier van een andere grootorde. Al bij de eerste noten barst de moshpit los en deze houdt gedurende de 40-minuten lange set aan. De crowdsurfers kwamen in zwermen naar voren en ondergetekende voelde zich genoodzaakt om eens mee te surfen. De Oostende surfclub is niet toevallig net buiten de venue.
Foto’s: Schizophrenia*
Volgende om aan te treden is het Antwerpse Schizophrenia. Het gaspedaal blijft ook hier stevig ingedrukt en bij een cover van Slayer’s ‘Necrophiliac’ ontstaat een heuse wall of death. Opnieuw staat de zaal aardig gevuld. Het is duidelijk dat deze dag niet enkel voor mij (op papier) de meest aanlokkelijke is. Het is ondertussen bijna 17u en we gaan even krachten opdoen bij de foodtrucks. Waar vorig jaar de catering zelf werd voorzien, en een en ander in de soep liep, is dit jaar gekozen voor professionele catering. Het aanbod bestaat uit de traditionele pasta, frieten en burgers maar er is ook op een Ofyr gebakken buikspek en haloumi te verkrijgen die me al het volledige festival bijzonder in de smaak valt. Ook is de bediening zeer vlot en zijn er amper tot geen wachtrijen te bespeuren. Zeker top dus wat betreft catering ook dit jaar.
Foto’s: Crypta*
Het Braziliaanse Crypta is in 2019 opgericht door bassiste / vocaliste Fernanda Lira en drumster Luana Dametto. Beiden waren ze lid van Nervosa maar besloten hun eigen weg op te gaan. Waar Nervosa een mix van thrash en death metal is, staat Crypta met beide voeten in het death metal kamp. De eerste rijen zijn al lang voor aanvang gevuld en het duurt niet lang om de zaal te vullen. De dames fladderen bijzonder energiek over het podium en hebben er zienderogen plezier in. Dat enthousiasme kan afstralen is al langer duidelijk, en ook hier doet het publiek enthousiast mee. Hoewel death metal meestal niet mijn meug is, kan ik Crypta zeker en vast smaken. Dit was voor Crypta tevens afsluiter van hun Europese tour, die op 28 maart begon in Oslo en in vierenveertig dagen een indrukwekkende 39 shows telde.
Foto’s: Bulldozer*
De Italiaanse band Bulldozer begint stilaan een cultstatus te krijgen als een van de grondleggers van thrash metal. Zoals zovele bands gingen ze begin jaren negentig uiteen. Ondertussen zijn ze terug samen sinds 2008 en hebben in 2009 zelfs een album, ‘Unexpected Fate’, uitgebracht. Sindsdien hebben ze al op een mooi aantal Europese festivals aangetreden en toerden meermaals door zowel noord- als zuid Amerika. Vandaag is echter de eerste keer in hun carrière dat de band in België op de planken staat, en dit ter ere van veertig (!) jaar ‘The Day Of Wrath’. Logischerwijs spelen ze dan ook enkel nummers van hun eerste twee albums, maar ze beloven wel terug te komen om nieuwer materiaal te spelen. De zaal is opnieuw goed gevuld en de band raast met vlijmscherpe precisie door hun vijfenvijftig minuten durende set. De muziek staat er nog nog steeds en publiek geniet zienderogen. Als afsluiter trakteerde Bulldozer ons nog om een van hun eigen inspiraties met een renditie van Motörheads ‘Overkill’. Een absolute topboeking voor Hugins Awakening Fest én een schot in de roos.
Foto’s: Evil Invaders*
Ik weet niet wie er nog moet overtuigd worden van de kwaliteiten van Evil Invaders. Speed metal op het scherpst van de snee en hun laatste plaat ‘Shattering Reflection’ heeft geen windeieren gelegd. Zoals steeds brengen ze een eigen productie mee met extra verlichting en sprinklers. En ook zoals steeds is de show terug top notch. Na het eerste nummer, ‘Feed Me Violence’, waren er technische problemen met frontman Joe’s gitaar waardoor ‘Mental Penitentiary’ gedeeltelijk met slechts één gitaar werd gebracht. Halverwege de set was er, net zoals bij Bulldozer, tijd voor een ode aan hun inspiratie. Ditmaal werd ‘Witching Hour’ van Venom gebracht. Afsluiters ‘Pulses Of Pleasure’ en ‘Raising Hell’ deden er qua tempo nog een schepje bovenop en zorgden dat de moshpit opnieuw breed opengetrokken werd.
Foto’s: Tankard*
Net zoals Evil Invaders hoeft Tankard weinig introductie. De Duitse zythologen spelen al tweeënveertig jaar lang een ode aan hun favoriete drank. Ze zijn bijzonder fris en monter en springen en dansen het podium rond. Het publiek kan natuurlijk niet onderdoen en begint ook hun cirkeldans. Goed geluid en een kleurrijke lichtshow doen de rest. Zanger Andreas Geremia is onlangs geopereerd en wandelt met een lichte mank, maar dat houdt hem absoluut niet tegen om alle kanten van het podium aan te doen.
Foto’s: Sodom*
Het Duitse Sodom had de eer deze achtste editie van Huginns Awakening Fest af te sluiten. Net zoals Tankard zijn Tom Angelripper en co al aan de slag sinds 1982 en is Sodom gedurende hun carrière het meest consistent geweest van de vier grote Duitse bands. Tankard had al veel energie gevergd, maar er was duidelijk nog genoeg te over voor Sodom. De moshpit stond amper stil en de bandnaam werd meermaals gescandeerd, waar de band ook zichtbaar van genoot. Hun setlist was een ‘best of’ van hun carrière en bevatte in totaal negentien nummers waaronder ‘Remember The Fallen’, ‘Agent Orange’ en ‘Nuclear Winter’. Toen Destruction de vorige editie van Huginns Awakening Fest afsloot was dit de beste show van hen die ik tot dusver heb meegemaakt. Voor Sodom kan ik helaas die vergelijking niet maken maar het was een absoluut top optreden en een zeer waardige afsluiter voor dit festival.
Met dank aan Angelo Markey en het complete team van Huginns Awakening Fest.
Tekst en foto’s: Thomas Vervoort.