Vergeef het me alstublieft als deze review wat gekleurd overkomt, ik ben nogal fan van de theatrale composities en de stem van David DeFeis. Virgin Steele werd in 1980 opgestart door gitarist Jack Starr en drummer Joey Ayvazian. Uit een reeks van zijn veertig audities werd uiteindelijk David DeFeis als vocalist gerecruteerd. Bassist Joe O’Reilly kwam er als laatste bij om hun mix van hard rock en heavy metal gestalte te geven. Na een tweede full-album dook Jack Starr de studio in om een eerste album onder eigen naam af te leveren en Edward Pursino kwam er bij als gitarist. Toch leek er iets gebroken te zijn en Jack Starr verkocht uiteindelijk de rechten op de naam Virgin Steele aan David DeFeis. Vanaf dan kwam zijn schrijverstalent meer en meer aan de oppervlakte. Gedaan met invloeden uit hard rock, maar overduidelijk kiezend voor heavy metal met veel progressieve en symfonische elementen die steeds meer en meer naar het theatrale neigden met als hoogtepunt de trilogie ‘The Marriage Of Heaven And Hell Part I’, ‘The Marriage Of Heaven And Hell Part II’ en ‘Invictus’, een trio van albums die samengaan. Albums ook die de theatrale en epische composities van David extra onder de aandacht brengen en die er ook voor zorgen dat de samenwerking tussen David (composities, keyboards, piano, bass, drums, orkestratie en vocals) en Edward Pursino (gitaar) een absoluut hoogtepunt vormen. Maar dat Virgin Steele daarmee op zijn lauweren zou rusten? Vergeet het maar, want ook het tweetal ‘The House Of Artreus – Act I’ en ‘The House Of Artreus – Act II’ worden al even vreugdevol ontvangen. Daarna, moeten we ook wij toegeven, zaten er toch een paar mindere werkstukken tussen, maar toch blijven we trouw Virgin Steele volgen. Met ‘The Passion Of Dionysus’ zorgt de band – Naast David en Edward, hoor je dit keer ook gitarist Josh Block – voor een nieuw werkstuk. Het nieuwe album pikt de draad weer op van bijvoorbeeld ‘The House Of Artreus’ want opnieuw grasduint David in de immense verhalen van de Griekse mythologie die hij spiegelt aan het hedendaagse leven. Opnieuw krijgen we vrij lang uitgesponnen composities – tien tracks, goed voor bijna tachtig minuten muzikaal vertier – waar hij zowel episch als theatraal uit de hoek komt zodat heavy metal erg breed wordt uitgespreid en deze term heel zeker niet de volledige lading dekt. Symfonische elementen en tal van progressieve wendingen zijn er natuurlijk ook weer voldoende aanwezig. Daarnaast is er het schitterende gitaarwerk van zowel Edward als van Josh die een pak gitaarfanaten met verstomming zal slaan. En dan hebben we het nog niet gehad over de vocalen. Ook die zijn opnieuw subliem: van uiterst krachtig en energiek tot zacht en fluisterend, met alles er tussenin. En, wat meer is, David doet het hier allemaal alleen en kan zijn stem verbuigen zodat het soms lijkt alsof er een aantal verschillende zangers aan treden. Daar ben ik dus steevast voor te vinden: uitstekende composities, knap gitaarwerk en een stem herkenbaar uit de duizend. Tja, meer hebben we alvast niet nodig om compleet overstag te gaan. Dus vergeef het me, als je mijn waarderingscijfer (veel) te hoog gegrepen vindt.
Luc Ghyselen (94)
Steamhammer / SPV
Tracklist: 1. The Gethsemane Effect 2. You’ll Never See The Sun Again 3. A Song Of Possession 4. The Ritual Of Descent 5. Spiritual Warfare 6. Black Earth And Blood 7. The Passion Of Dionysus 8. To Bind And Kill A God 9. Unio Mystica 10. I Will Fear No Man For I Am A God