Mo’ynoq is een Amerikaanse black metal band afkomstig uit Raleigh (North Carolina) die het licht zag in 2016. Datzelfde jaar bracht de band de demo ‘Anguish And Atonement’ uit om een jaar later de ep ‘Bardo’ op de mensheid los te laten. In 2019 werd de eerste langspeler ‘Dreaming In A Dead Language’ uitgebracht. Dat album werd in de undergroundscene behoorlijk enthousiast ontvangen maar een goddelijke status heeft Mo’ynoq er niet mee bereikt. Nu ligt ‘A Place For Ash’ als opvolger voor ons. En om meteen met de deur in huis te vallen: ‘A Place For Ash’ zal volgens ons niet de geschiedenisboeken ingaan als meest memorabele black metal plaat aller tijden. U krijgt vijf nummers door de strot geramd die variëren in tijd van zes minuten tot zelfs ruim elf minuten voor afsluiter ‘The Beast That Mourned At The Heart Of The Mountain’. Er zitten zeker en vast elementen in het album die we als goed tot zeer goed kunnen bestempelen. Er is een afwisseling in de zang – niet in het minst omdat beide gitaristen en de bassist elk een vocale bijdrage leveren – die het geheel boeiend houdt. Ook is er sprake van variatie in tempo en melodie maar één en ander wordt ons al te vaak tenietgedaan doordat het door de band genomen nogal rommelig overkomt. Dat de drummer werkelijk als een compleet razende maniak tekeergaat voor het overgrote deel van het album draagt hier zeker toe bij. Het lijkt bij momenten teveel een ongeleid projectiel dat in plaats van een stuwende kracht een stuurloos schip lijkt. De epische afsluiter waar er veel meer aandacht is voor melodie en samenhang, is als tegengewicht te weinig om van een compleet geslaagd album te kunnen spreken. Mo’ynoq gaat met deze ‘A Place For Ash’ ongetwijfeld de vaste fans niet ontgoochelen maar of ze er ganse hordes nieuwe fans mee gaan winnen, durven we betwijfelen.
K.H. (65)
Independent Release
Tracklist: 1. Penance 2. Throes Of Ardent Disposition 3. Effigies Adorned In Fire 4. Synchromysticism 5. The Beast That Mourned At The Heart Of The Mountain