Het Australische Victoria K brengt het tweede album ‘Kore’ uit via Rockshots Records als opvolger van het veelgeprezen debuutalbum ‘Essentia’ uit 2020. Bij Victoria K draait alles rond … inderdaad Victoria Knight. Victoria is geen gewone en ‘Kore’ is hier het beste bewijs van. Waar ik normaliter minder aandacht aan de teksten schenk, ben ik hier genoodzaakt dit thema toch verder toe te lichten. ‘Kore’ verkent hedendaagse kwesties door middel van de Homerische Hymne aan Demeter (het verhaal van Persephone). Victoria K conceptualiseerde het idee voor het album met haar producer Lee Bradshaw en besteedde vervolgens vele maanden aan het onderzoeken en analyseren van de Homerische Hymne aan Demeter, waarbij ze zelfs experts van de Homerische Hymnen uit Griekenland ontmoette. Het verhaal werd vervolgens opgesplitst in verschillende delen, waar Victoria Knight de teksten schreef en de melodieën ontwikkelde voor elk deel van het verhaal, de mythe verkennend vanuit een modern perspectief. De nummers werden specifiek geschreven om de verschillende secties van de Homerische Hymne aan Demeter in te sluiten en het verhaal chronologisch te vertellen door middel van elk nummer en de muziek groeit in intensiteit gedurende de plaat en vangt de emotionele toestand van Persephone en andere personages naarmate het verhaal vordert. De verschillende instrumenten op ‘Kore’ werden vervolgens geschreven door Victoria rond de teksten en verder verbeterd en ontwikkeld tijdens het productieproces. Lee Bradshaw werkte de nummers verder af door orkestrale scores te schrijven voor elk nummer, die live werden opgenomen in Europa, voor de uiteindelijke mixage en mastering. En het moet gezegd dat het resultaat er mag zijn. De ‘Prologue’ brengt je direct in de juiste sfeer. En met ‘Raptum’ kreeg je meteen de betoverende stem van Victoria te horen. Het moet gezegd dat compositorisch dit toch wel knap in elkaar steekt. Waar je bij het vorige album vaker geconfronteerd werd met het gevoel dat de sound schatplichtig was aan illustere voorgangers zoals Nightwish bijvoorbeeld, heb je hier meteen het gevoel dat een eigen identiteit gecreëerd werd en er voldoende gewikt en gewogen geweest is of het resultaat wel de test der tijd zou kunnen doorstaan. Als je een verhaal brengt dat de tand des tijds heeft doorstaan, kan je moeilijk de luisteraard bedienen met een halfslachtige sound. Je mag gerust stellen dat Victoria K erin geslaagd zich uit de anonimiteit te schrijven zoals Beyond The Black er enkele jaren geleden nog in slaagde om een genre dat meer dan vol rijp is toch nog wat extra punch te geven. Uiteindelijk slagen ze erin om negen nummers lang de luisteraars mee te sleuren. Dat de stem van Victoria daarbij een bepalende rol speelt, spreekt een beetje voor zich gezien het genre, symfonische metal, maar het is duidelijk dat er een evenwicht is met de kwaliteit van de nummers. De teksten die werden niet bijgeleverd, maar het maakt me er alleen maar meer nieuwsgierig naar. ‘Kore’ is zo af als af af kan zijn. En tegelijk heb ik ook het gevoel dat de basis is gelegd om de sound verder uit te werken en met nog straffere songs te komen. Alleen maar positief nieuws dus.
Frederik Blieck (90)
Rockshots Records
Tracklist: 1. Prologue 2. Raptum 3. Mothers’ Garden 4. The Child 5. Persephone 6. A Divine Revelation 7. Tower 8. Blasphemia 9. Pomegranate 10. The Afterlife 11. Epilogue