Soms heeft de pandemie ook zijn goede kanten. Zo ontstond City Of Lights toen de Britse songwriter en gitarist Neil Austin via facebook op zoek was naar een vocalist om zijn nummers van een stem te voorzien. Hij kwam in contact met de Griekse zanger Manos Fatsis (Hideaway / Odyssey Desperado). Verder stapten ook de broers bassist Robin en drummer Mats Eriksson van Degreed in het project. Ze konden ook een reeks gastmuzikanten strikken, zoals de gitaristen Nathan Doyle, Daniel Johansson (Degreed), Christoffer Borg (Taste / ex-Art Nation) en Mike Kyriakou. Verder bundelden ook pianist Joel Selfors (Creye) en keyboardspeler Mikael Blanc (Degreed / Paralydium) hun krachten voor het eerste studio album. Het artwork was in handen van Nello Dell’Omo en mixing / mastering door producer Erik Gavfelin Wiss (Creye, Cruzh, Cap Outrun). We kunnen het bijna een Degreed-project heten, al zit de visie hier anders. Austin’s doel was nummers te maken die de hard rock klanken van de jaren tachtig en de nieuwe golf van huidige AOR-bands kon samenbrengen. Het resulteert in een twaalftal gitaar gedreven harde melodieuze anthems die met keyboard en een sterke vocale lijn ondersteund worden. De opener ‘Racing On The Redline’ is hier het schoolvoorbeeld van. De melodie zorgt voor een randje AOR, maar hiervoor is het geheel net iets te stevig door het snarenwerk. Een mooie mix dus, die een sterk catchy refrein kent. De variatie in songwriting is dezer dagen niets speciaals meer, maar het is telkens genieten als je dergelijke uitgewerkte arrangementen hoort. De keyboardintro van ‘Heart’s On Fire’ katapulteert je zo’n veertig jaar terug en het nummer moet het vooral hebben van de vocale lijnen die zich van hoog naar laag nestelen rond een stevige ritmesessie. Ook hier wordt er traditioneel gezongen over een vrouw, maar naast ‘Emily’, die haar troeven heeft in het vingervlug fretwerk, vinden we later ook nog een ‘Joanna’, waar de klemtoon meer op de keys ligt. Krachtiger uitpakkend is ‘Heat Of The Night’, waar het vocaal werk hiervoor grotendeels verantwoordelijk is. Dat er variatie is in de nummers horen we vooral in ‘Snake Eyes’, dat soms stevig uitpakt maar naar het einde helemaal uiteen rafelt, waardoor op een bepaald moment enkel nog de rauwe baslijn overblijft. We lopen bij ‘Give Me Back My Heart’ en ‘Dying Light’ iets dichter bij het AOR-randje, dat eerst traag opbouwt naar een krachtiger middenstuk. Idem bij ‘Before The Sun Sets’, dat het album afsluit. Net voor het afsluiten vinden we ‘How To Love’, een typische ballad met een sterk vocaal arrangement. De voorliefde naar AOR zit nog diep geworteld in de nummers, al zit er vaak wat pit in en dat is nu net het element dat vernieuwend genoeg is om niet dat ‘ik heb het al eens gehoord’-gevoel te hebben. Verwacht je aan traditionele AOR met een fris melodisch hard rock jasje.
Rocking Klingon (80)
Frontiers Records FRCD 1189
Tracklist: 1. Racing On The Redline 2. Heart’s On Fire 3. Emily 4. Heat Of The Night 5. Dying Light 6. Give Me Back My Heart 7. Put Your Heart On The Line 8. Snake Eyes 9. Joanna 10. Midnight Club 11. How To Love 12. Before The Sun Sets