Afkomstig uit Chili, zoals Ronnie Romero, mag Nasson Prudant zich multi-instrumentalist noemen, omdat hij niet alleen zanger, producer en songwriter is, maar daarnaast ook gitaar, bas en piano speelt. Met drummer Rodrigo Leiva en backing vocaliste Caterina Nix vormen hij Nasson, dat sinds 2005 een drietal albums uitgebracht heeft. ‘Dying Tears’ verscheen in 2007 en ‘Reflejo’ drie jaar erna. Na een stilte van zo’n twaalf jaar zijn ze terug met ‘Scars’, wat zo’n elf nieuwe progressieve nummers bevatten die zowat zweven tussen hard rock en moderne melodieuze metal. Daarnaast bevat het album ook nog een handvol gastartiesten. De lange stilte was natuurlijk geen echte stilte want de man was actief in ‘Chaos Magic’ en ‘Sinner’s Blood’, maar deze keer neemt hij voor de allereerste keer de rol van frontman op zich. Inspiratie voor de donkere en duistere elementen vond hij bij Evergrey en voor de meer melodieuze hard rock passages waren de jongens van Eclipse hun muze. Voor de ruigere stukken gingen ze ten rade bij Pretty Maids. Deze cocktail zorgt er weliswaar voor dat het eigenlijk nog alle richtingen uit kan, maar toch weet de band een eigen handtekening neer te pennen gaande van symfonische metal tot klassieke hard rock. Heavy metal gekenmerkt door assertief gitaarwerk, solide en groovy drums en een ferme laag keyboard. Voeg daarbij het melodieus vocaal werk en we hebben zicht op hun muzikale signatuur. De opener ‘Not Today’ is meteen een dubbel gegeven. Enerzijds horen we duistere passages, die later plaats maken voor symfonische kronkels die de donkere sfeer wegblazen naar het refrein toe. Typisch voor de stijl is de mix van zachtere passages met intensere stukken. Gastmuzikant Ignacio Torres weet het nummer te liften als solerende snarenplukker en gaat hiervoor vrij pittig te werk. Het nummer werd op single uitgebracht: https://www.youtube.com/watch?v=6jQMo5ifHjg. Hij is later ook te horen op een aantal andere nummers. Daarnaast blijven de arrangementen op Nasson’s lijf geschreven. In ‘Room 108’ horen we verfrissend toetsenwerk, dat met de diepe riffs voor wat tegengewicht zorgt. Zijn stem weet als geen ander die notenladder op en neer te wandelen. Voor de keys op ‘Mother Moon’ werd de hulp van Mistheria (Bruce Dickinson, Rob Rock) ingeroepen. Dit begint met een duistere zanglijn en ontpopt zich gelijdelijk naar een sterke dramatische en symfonische orkestratie met stevig snarenwerk. De sterke contrasten in eenzelfde nummer zorgen voor heel veel dynamiek. Wat verderop bevat ‘A New Beginning’ ook dat knappe fretwerk. Het knappe ‘Runaway’ is met tip mijn favoriet door de pittige gitaarsolo en het melodieus uptempo ritme. Dit tempo krijgt een ferme knauw met de ballad ‘On The Other Side’. Een trage pulserende hartslag sleept het nummer op gang en beweegt je crescendo naar het refrein, waar de orkestratie in alle hevigheid explodeert. Waar tussen de refreinen nog een breekbare zanger opvalt, maakt die vocale begeleiding plots plaats voor een intense broelbui van jewelste, die met hoge achtergrondvocalen erg theatraal bijgezet wordt. Variatie troef met ‘King Of Lies’, waar de progressieve grens tussen metal en hardrock opgezocht wordt. In ‘When It Rains’ horen we twee mega multi-instrumentalisten de degens kruisen. Alessandro Del Vecchio zorgt voor de cleanere vocalen waar Nasson de ruigere kant opzoekt. Eind vorig jaar kwam ook ‘We Are The Army’ uit op single https://www.youtube.com/watch?v=_Y0tyWwpqeE&ab_channel=FrontiersMusicsrl. Naast Ignacio Torres voor het solerend snarenwerk (die je trouwens op de video bezig ziet), treffen we vier vocalisten aan die hun melodieuze strot bundelen. Vier stemmen die de degens kruisen: Caterina Nix, Gui Oliver (Landfall, Mayank), Mizuho Lin (Semblant, The Erinyes) en James Robledo (Sinner’s Blood). Het nummer pakt stevig uit en als elke vocalist zich kon voorstellen, gaan ze samen voluit in het refrein. Veel kracht en melodie aan elkaar gestikt met hier en daar een progressieve draad. Man wat een vocale overdondering. Zonder meer een van de top momenten van het album. Vaak doet de bombastische inslag binnen nummers aan Dynazty denken, want ze zitten met hun moderne melodieuze heavy metal een beetje in hetzelfde vaarwater. Nasson laat bij deze zijn verbazingwekkende capaciteiten horen als songwriter, maar ook als muzikant en zanger. Sterke en gevarieerde melodieën die dat ruwe kantje kennen om je een drie kwartier op het scherpst van de snede bij de les te houden!
Rocking Klingon (85)
Frontiers Records FRCD 1184
Tracklist: 1. Not Today 2. Room 108 3. Mother Moon 4. Runaway 5. On The Other Side 6. Bringer Of Sorrow 7. King Of Lies 8. A New Beginning 9. When It Rains 10. We Are The Army 11. Rising