Hoe klassiek kan het worden? Wel, Veonity is één van de bands waar we die schoolse omschrijving van klassieke power metal nagenoeg letterlijk in hun nummers weerspiegeld zien. Ontstaan in 2013 en meteen een ep ‘Live Forever’ uitbrengen, het zijn rappe jongens in Zweden. Twee jaar erna volgde al een eerste full album ‘Gladiator’s Tale’, dat massaal positief onthaald werd. In 2016 volgden er enkele singles ter promotie van de opvolger ‘Into the Void’. Hun tweejaarlijkse productiviteit viel in 2018 op toen we ‘Legend Of The Starborn’ in de rekken zagen liggen. Na een drietal singles zag in 2020 hun vorig album ‘Sorrows’ het daglicht en binnenkort verwachten we dus ‘Elements Of Power’, wat al hun vijfde album in nog geen tien jaar wordt. Het ongewijzigde kwartet achter deze brok dynamiek bestaat uit bassist Kristoffer Lidre, drummer Joel Kollberg (ook actief bij Majestica), gitarist Samuel Lundström en zanger / gitarist Anders Sköld. Deze strijdlustige krijgers zijn verantwoordelijk voor de komende tien nummers die de traditie verderzetten in de vorm van vrij gestructureerde epische power metal, die nooit ver buiten de lijntjes gaat. De opnames werden door de bandleden zelf gedaan. Voor het mixen en masteren gingen ze bij Studio Fredman langs. Het knappe artwork is zoals de vorige keer van de hand van Thomas Holmstrand. Dit conceptalbum vertelt in een parallelle dimensie het verhaal van een jongen die toevallig de held wordt en uiteindelijk voor eens en altijd het kwaad verslaat. ‘The Underworld’ dreigt het menselijk ras te vernietigen. Deze dualiteit is mooi op de cover in beeld gebracht, zowel in kleur als in vormgeving. Maar de wereld kan natuurlijk gered worden van de eeuwige duisternis, of wat had je gedacht. Om dit doomscenario te voorkomen moet de “Masterstone” opgeladen worden en op de “Power Of Altar” (die we op het album als een vurig, episch en gedreven nummer tegenkomen) gezet worden. Het ideale scenario dus voor drie kwartier scheurend en solerend gitaarwerk, dubbele basdrums, epische achtergrondkoren en vooral een vocalist die bij momenten hoogtes haalt waar menigen het koud van krijgen. Tradities moet je onderhouden en met de opener ‘Beyond The Realm Of Reality’ zijn die clichés overvloedig aanwezig. Dat solerend vermogen vinden we vaak terug maar let eens wat ze in ‘Gargoyles Of Black Steel’ laten horen. Snelheidsrecords sneuvelen vaak zoals in ‘Elements Of Power’ of ‘Facing The Water’, al kent deze laatste een knappe break. Net voor het einde een knap staaltje technische vaardigheid, schoonheid en een aanstekelijke melodie die hand in hand gaan in het oorwormpje ‘Curse Of The Barren Plains’. Afsluiten zou geen afsluiten zijn met een extra kladder gierende vocalen, ultra snelle bassdrumsalvo’s en enkele sprankelende toetsen, die wonderwel het schreddend snarenvermogen even tot rust kunnen brengen. ‘Return To The Land Of Light’ sluit op deze manier af zoals de opener begon en naadloos spint het album terug op voor een volgende sessie. Op moment van schrijven werd nog geen single uitgebracht. De heren plannen deze première voor dertien januari. Er is in maart nog een ‘Tour Of The Dark Realm 2022 ‘ gepland, waarin de band het zal delen met Bloodbound, Arion and Metalite. Cross your fingers in deze tijden.
Rocking Klingon (85)
Scarlet Records SC 406-2
Tracklist: 1. Beyond The Realm Of Reality 2. The Surge 3. Altar Of Power 4. Elements Of Power, 5. Gargoyles Of Black Steel 6. Dive Into The Light 7. Facing The Water 8. Blood Of The Beast 9. Curse Of The Barren Plains 10. Return To The Land Of Light