Het Zweedse Opera Diabolicus is een project dat in 2006 werd opgezet. Adrian de Crow (bass) en David Grimoire (gitaar, keyboards, backing vocals) is het duo dat achter de ideeën van dit project zitten. De heren lieten in 2012 een eerste full-album op de wereld los. ‘1614’ gaf ons een eerste blik op de metal horror wereld van het tweetal die ze vorm geven aan de hand van o.a. traditionele heavy metal, gothic, doom en progressive metal. Een pak gasten zorgden voor extra muzikale begeleiding en ook de vocalen werden verdeeld onder verschillende gasten zodat een soort van dark metal opera ontstond. Nu, zo’n negen jaar later is het tweetal klaar met een opvolger. Ook voor ‘Death On A Pale Horse’ – een conceptalbum over hekserij, de zwarte dood en wraak – deden de heren beroep op tal van gasten om van hun werkstuk een heel knap geheel te maken die je in het vakje horror metal of metal opera kan gaan opbergen. Opnieuw worden elementen uit gothic, doom, progressive metal en traditional heavy metal gecombineerd om tot een knap geheel te komen. De twee bedenkers van het werkstuk doen ook dit keer beroep op tal van extra gasten: Mats Levén (lead vocals, alle nummers uitgezonder ‘A Song Of Detestation’), Snowy Shaw (drums, vocals, lead vocals op ‘A Song Of Detestation), Angelina DelCarmen (vocals op ‘Siren’s Call’, ‘A Song Of Detestation’, ‘Little Sister’, ‘Night Demon’ en ‘At Nighttime’), Madeleine Liljestam (vocals op ‘Second Coming’ en ‘Darkest Doom On The Brightest Of Days’), Andy La Rocque (lead gitaar op ‘Second Coming’), Michael Denner (lead gitaar op ‘Second Coming’), Rich Whelan (voiceover op ‘Listen Everybody), Ronaldo Rodrigues (hammond, moog orgel, piano op ‘Bring Out Your Dead’, ‘Siren’s Call’, ‘A Song Of Detestination’ en ‘Little Sister’) Elias Holmlid (keyboards op ‘Second Coming’) Nathaniel Wolkstein (viool op ‘Bring Out Your Dead’) Alexey Kochetkov (viool op ‘Darkest Doom On The Brightest Of days), Bettina Jucksch (viool op ‘Little Sister) Erik Nickerson (orkestrale arrangementen, keyboards op ‘Listen Everybody’, ‘Second Coming’, ‘Night Demon’ en ‘At Nighttime’) en Hangsvart (throat vox tijdens de intro van ‘A Song Of Detestination’). Het levert een heel boeiend werkstuk op die je negen nummers lang, net geen vol uur, in de ban houdt en naast werk van bijvoorbeeld Avantasia kan staan, al kiest Opera Diabolicus wel voor een compleet andere muzikale benadering die misschien beter aansluit bij het geluid van bijvoorbeeld Mercyful Fate of King Diamond. Al kan je ook die vergelijking niet echt hard maken wegens het feit dat hier verschillende vocalisten (zowel mannelijke als vrouwelijke) aan bod komen en er dus meer variatie op puur vocaal vlak te horen valt. Al sje dan nog weet dat mixing en mastering in de bekwame handen was van Jens Bogren, dan weet je dat het nog moeilijk kan mis gaan. Het geheel zorgt in ieder voor een heel pak variatie, en dat zowel op muzikaal vlak als op vocaal vlak. Dat het geheel een heel stuk duisterder klinkt dan de werkstukken van Avantasia komt door de muzikale omlijsting en ook wel door het donkere, en in horror gedrenkte, thema die Opera Diabolicus aan snijdt. Dit tweede full-album van de heren boeit van begin tot einde en mag in feite niet in je collectie ontbreken indien je liefhebber bent van o.a. King Diamond.
Luc Ghyselen (90)
Season of Mist
Tracklist: 1. Listen Everybody 2. Bring Out Your Dead 3. Second Coming 4. Siren’s Call 5. Darkest Doom On The Brightest Of Days 6. A Song Of Detestation 7. Little Sister 8. Night Demon 9. At Nighttime