De band, die in 1997 nog gestart werd onder de naam Rhapsody, werd later door een rechtenconflict opgesplitst in Rhapsody Of Fire en Luca Turilli’s Rhapsody. Bandleden gingen en kwamen, maar componist en keyboardspeler Alex Starpoli, die er vanaf de beginjaren bij was, laat zich deze dagen omringen door vocalist Giacomo Voli, gitarist Roberto De Micheli, bassist Alessandro Sala en sedert vorig jaar drummer Paolo Marchesich. Ondanks de wissels blijft het herkenbare epische geluid vooral gekenmerkt door een dubbele drum, klassiek ensemble en een duidelijk aanwezig achtergrondkoor. Met dit dertiende album, ‘Glory For Salvation’, vertellen ze een nieuw verhaal, wat eigenlijk het tweede luik is van hun trilogie ‘The Nephilim’s Empire Saga’, die in 2019 begon met ‘The Eighth Mountain’. Ook deze keer deed Alex de productie, maar voor het mixen gingen ze ten rade bij Sebastian “Seeb” Levermann (Orden Ogan). Het aanpassen aan de nieuwe dynamiek binnen Rhapsody Of Fire was in het begin niet gemakkelijk, vanwege het feit dat Staropoli verantwoordelijk was voor het in zijn eentje schrijven van al het nieuwe materiaal. Luca Turilli nam deze job in het verleden voor zijn rekening. Alex zag het als een mogelijkheid om te groeien als componist. Hij beschouwt het uiteindelijk als een zegen, want de lessen die hij leerde tijdens het maken van ‘The Eighth Mountain’ hielpen om ‘Glory For Salvation’ tot een epische productie uit te bouwen. Roberto creëerde de riffs en de daarbij horende sessies die natuurlijk ook een ferm stuk van de nummers beïnvloed hebben. Hoe de nummers moeten klinken lag nooit strak vast, want Starpoli werkte meestal enkele ideeën uit. Deze begonnen meestal uit gitaarpartijen wegens de solide basis. De meeste van de uiteindelijke orkestraties kregen pas vorm aan het eind, alsook de teksten. Het tweede deel van de saga draait om het argument van verlossing en de dapperheid van het leven. De held is zich bewust van zijn fouten, wil deze herstellen om verlossing te zoeken en te vechten voor wat juist is. Met bombastische drumroffels wordt het album met ‘Son Of Vengeance‘ en daaropvolgend ‘The Kingdom Of Ice’ trots ingezet. De orkestrale omlijsting met grote achtergrondkoren is in het titelnummer ‘Glory For Salvation’ massaal aanwezig. ‘Eternal Snow is een Keltisch klinkende intro die als sfeerzetter mag gezien worden voor ‘Terial The Hawk’. Het knappe nummer is op Youtube te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=BgAmUKaeCtw. De folkachtig aanvoelende passages en de daarbij horende achtergrondkoren liften het vlotte nummer een stuk omhoog. Het opgewekte karakter zorgt voor een luchtige sfeerzetting. Na de snelheidsduivel ‘Maid Of The Secret Sand’ krijgen we een pak agressie te verwerken in ‘Abyss Of Pain’, waardoor het er vocaal plots erg rauw aan toe gaat. In de eindrelease zou ‘Magic Signs’ naast de Engelse, ook in een Spaanse en Italiaanse versie te vinden zijn maar deze reviewcollectie bevatte enkel de Engelse versie. Een laatste oorwormpje is ‘I’ll Be Your Hero’, die voor mij het beste nummer van het nagenoeg volle uur durend album is. Veel melodie, knap gitaarwerk en een erg genietbaar arrangement zouden wel eens de reden hiervoor kunnen zijn. We mogen besluiten dat ook deze keer Alex Starpoli en zijn kornuiten een degelijk album afgeleverd hebben. Qua geluid lijkt alles op een erg soepel lopende motor, die misschien iets te voorspelbaar presteert maar toch zorgt voor een aangenaam en evenwichtig album. Nu wordt het vooral mikken op de Europese tournee voor begin 2022 om het album live te ondersteunen, inclusief een Belgische passage.
Rocking Klingon (85)
AFM Records
Tracklist: 1. Son Of Vengeance 2. The Kingdom Of Ice 3. Glory For Salvation 4. Eternal Snow 5. Terial The Hawk 6. Maid Of The Secret Sand 7. Abyss Of Pain II 8. Infinitae Gloriae 9. Magic Signs 10. I’ll Be Your Hero 11. Chains Of Destiny 12. Un’Ode Per L’Eroe 13. La Esencia De Un Rey