Wie de 61-jarige Axel Rudi Pell nog niet kent, woont wellicht op een andere planeet, want de man is een levende legende. Traditioneel een nieuw album uitbrengen in deze live-loze periode vond hij zelf niets. De gitaarvirtuoos was bewust van het enorme aantal coverversies dat momenteel op het internet te vinden is en zag dit als een nieuwe uitdaging. Daarom legde hij de focus op een (vervolg)idee waaraan hij intussen al een goeie twee jaar mee bezig was. De opvolger van zijn in 2007 verschenen coveropname ‘Diamonds Unlocked’ kreeg vorm. Met het idee dat een coveralbum vooral leuk en inspirerend moet zijn, selecteerde hij een aantal klassieke hardrock nummers, alsook enkele niet verwachte keuzes. Voor we met de nummers beginnen, om het compleet te maken nog even de line-up meegeven. We vinden Johnny Gioeli als vocalist, uiteraard Axel Rudi Pell als gitarist, Ferdy Doernberg op de keys en de ritmesessie wordt door bassist Volker Krawczak en drummer Bobby Rondinelli verzorgd. Een coveralbum openen met een eigen nummer, tja, de wonderen zijn de wereld niet uit. Wellicht omdat dergelijke intro’s enkel van de man zelf kunnen komen, want de rustig opbouwende intro ‘Der Schwarze Abt’ zorgt met een pakkende gitaarsolo meteen om je in de juiste stemming te zetten voor wat volgt. Het stomende ‘There’s Only One Way To Rock’, origineel uitgebracht beginjaren tachtig door Sammy Hagar, zorgt ervoor dat we keihard bij de keel gegrepen worden en vormt zo een scherp contrast met de intro. Met dit wilde nummer wou Axel naar eigen zeggen geen duel met Eddie Van Halen aangaan, maar een eigen versie brengen van de solo’s van Sammy Hager en de inmiddels overleden gitaarheld. Van enkele jaren ervoor komt ‘Lady Of The Lake’, origineel van Rainbow. Hier zitten de seventies dieper ingebakken en die Dio-Blackmore-sfeer wist het gezelschap, ondanks de vernieuwing, knap te behouden. De keuze uit dezelfde periode van ‘She’s A Lady’, origineel van Paul Anka zag ik niet aankomen. Het begint als een ballad en hier komt het vocaal vermogen van het gouden haantje terecht in de spotlights. Naast al dat gitaargeweld zou je bijna vergeten dat Gioeli best knap uit de hoek komt. Och wow hoe het nummer nagenoeg in het midden plots kantelt naar een pittige rocker en zo even mijn wenkbrauwen deed fronsen. De in de seventies opgroeiende gitarist koos verder voor ‘Black Cat Woman’, die hij zelf herwerkte met een mix van twee versies van Geordie en Brian Johnson’s heropname uit 1989. Toen hij het nummer ‘Room With A View’ van Tony Carey, een van Rainbow’s vroegere keyboardspelers, in een Duitse film gehoord had, was de sterke melodie zo plakkend dat het nummer ook deze selectie doorstond. Deze met piano startende ballad brengt meteen wat rust in het album. Waar de herwerkte versie van Chris Norman’s ‘Sarah You Take My Breath Away’ me minder kon bekoren, werd ik wel verrast door ‘Rock N’ Roll Queen’ , origineel van de Britse indie rockband The Subways. De portie punk werd ingeruild voor een extra portie rock, om er een stevigere versie van te maken. Wellicht kan je duizend versies vinden van ‘Paint It Black’, maar er een eigen versie van maken van het origineel, gecombineerd met de speciale versie van Deep Purple uit 1993 zorgt voor een nieuwe invalshoek. Ferdy’s verrassende keyboardpartijen en een daaropvolgende gitaarsolo weten deze uitvoering op te smukken tot een unieke Axel Rudi Pell-versie. Ook in ‘I Put A Spell On You’ zit Ferdy diep in het nummer door de doordringende keyboardlaag. Het origineel van Jay Hawkins uit 1956 is het oudste nummer uit deze selectie en is nog vrij goed bewaard, maar opnieuw die eigen kwinkslag is op zich bewonderenswaardig hoe het kwintet er toch telkens in slaagt om, van een overbekend nummer, toch een eigen versie van te maken. En ook het origineel van Abba ‘Eagle’ lijkt op het eerste moment een gewoon nummer, maar deze magistraal herwerkte bom tart alle verbeelding. Kippenvel om het op die manier nog wat hoger te liften dan de status dat het al had. Het lijkt allemaal in goud te veranderen wat deze heren vastpakken, maar het subliem gitaarspel en de knappe vocalen zullen hier wel de duidelijke voortrekkers van zijn. Zet daar een smeulende keyboardspeler bij die de gaatjes perfect weet op te vullen en een ijzersterke ritmesessie die alles samenhoudt en je hebt Axel Rudi Pell op zijn best. Het zijn de onmiskenbare ingrediënten van een perfecte cocktail, die we hopelijk nog lang mogen proeven.
Rocking Klingon (90)
Steamhammer / SPV
Tracklist: 1. Der Schwarze Abt (Intro) 2. There’s Only One Way To Rock 3. Lady Of The Lake 4. She’s A Lady 5. Black Cat Woman 6. Room With A View 7. Sarah (You Take My Breath Away) 8. Rock N’ Roll Queen 9. Paint It Black 10. I Put A Spell On You 11. Eagle