We kennen Marta Gabriel als frontvrouw van het immer entertainende Crystal Viper. Nog maar enkele maanden geleden bracht Crystal Viper ‘The Cult’ uit. Dit album bracht ons alles en meer waar Crystal Viper voor staat: een band die staat als een huis, gebouwd op heilige heavy metal grond, maar met een hedendaagse constructie. Marta is een bezige bij en moet gedacht hebben dat een stevig huis nog niet voldoende was en dat er wel een tuinhuisje bij kon. Welnu Marta liet er geen gras over groeien en moet het idee gekoesterd hebben om er een woman’s cave van te maken. En aangezien het tuinhuisje gevestigd is op dezelfde grond, zeg maar roots, als Crystal Viper, is Marta in het verleden gaan duiken van al die geweldige dames die haar voorgingen met de bedoeling van haar woman’s cave een soort sanctuarium te maken. Marta is zeer diep gaan graven en dat levert deze plaat op, die een bloemlezing brengt van gekende en minder bekende female fronted heavy metal bands uit de eighties. Spontaan denk je dan uiteraard aan Warlock, Rock Goddess, Bitch, Acid, Girlschool, Runaways, etc. De meeste vermelde bands en nog zoveel meer worden door Marta gecoverd op deze schitterende hommage. OK, ik verraad al meteen dat het resultaat mij enorm bevalt, maar zelfs zonder de plaat gehoord te hebben, zou het concept me geweldig intrigeren. Ik ben zeker altijd nieuwsgierig naar hoe bands uit die periode nu zouden klinken, indien ze gebruik hadden kunnen maken van hedendaagse opname-apparatuur. Voor de duidelijkheid: ik kan best genieten van de opname-mogelijkheden van de eighties, maar soms kan het enorm interessant zijn om een oud nummer eens in een hedendaags jasje te horen. Van jasjes gesproken, Marta Gabriel is of was tevens ontwerper van rockkledij. Het is me niet duidelijk of ze dit nog doet. Dit terzijde. ‘Metal Queens’ brengt dus aangepaste versies van semi-klassiekers van metal bands met zangeressen. Ere wie ere toekomt, we moeten ook Listenable Records bedanken dat ze dit idee lieten uitgroeien tot een plaat en cd. Je zou verwachten dat de plaat opent met een cover van Doro of Girlschool of Runaways, maar nee, het eerste nummer is een cover van Acid, namelijk ‘Max Overload’. Hoe geweldig is dat niet? De transformatie van het nummer is geslaagd te noemen, zeker omdat het imiteren van Kate’s stem niet onderschat mag worden. Acid is een fenomeen, maar Kate De Lombaert had / heeft een uniek timbre en kon wel degelijk zingen. Vervolgens krijgen we de obligate cover van het best gekende Lee Aaron nummer, ‘Metal Queens’. Ook hier kan ik alleen maar vaststellen dat het zeer goed gebracht wordt. ‘Call Of The Wild van het obscure Blacklace staat me ook erg aan, net als de naar mijn normen obligate Chastain cover in de vorm van ‘Light In The Dark’. Marta bewijst ook op dit album dat het niet altijd de voor de hand liggende nummers zijn die je moet coveren. ‘Rebel Ladies’ van Zed Yago, nu bekend als Velvet Viper, drukt het tempo, maar dat is ook logisch aangezien Jutta Weinhold destijds een voorliefde had voor ietwat tragere nummers met een doom invloed. ‘My Angel’ van Rock Goddess is een mooi voorbeeld van getrouw het voorbeeld volgen en tegelijkertijd er iets aan toevoegen. Het nummer bewijst ook nog maar eens dat Rock Goddess geen gimmick of een creatie van een overhitste eighties marketing manager was. The Runaways waren dat eigenlijk wel een beetje, laat ons stellen de natte droom van Kim Fowley, maar bewezen dat ze voldoende hersens en ballen hadden om een eigen koers te varen. En zo moeten we eigenlijk al deze bands bekijken aan wie Marta een eerbetoon brengt: dames die hun tijd ver vooruit waren en vol passie en dynamiek zaten om hun ding te doen. En het mag gezegd, deze plaat belichaamt dit ook perfect. ‘Count Your Blessings’ van Malteze is er ook boenk op. ‘Goin wild’ van Wendy O’ Williams, daar ben ik iets minder wild van, maar het nummer mag zeker op deze plaat staan wat mij betreft. Wendy verdient wel een hommage. ‘Bad Attitude’ van Hellion daarentegen ben ik wel wild van. Hellion is een geweldige band en als je daar dan een figuur als Marta Gabriel aan koppelt, dan laat het resultaat zich raden. Het venijn zit echter in het staartje. Eerlijk gezegd van Santa had ik nog nooit gehoord en op basis van wat ik hoor moet ik toch iets gemist hebben. Marta zingt in het Spaans en daar ben ik nu eens zo blij om als een kind. Marta is misschien Poolse, maar haar roots liggen toch in het land waar de stoomboot van Sinterklaas vandaan komt. En eerlijk gezegd, de volgende keer dat ik de goedheilig man tegenkom, zal ik hem eens fijntjes uitleggen dat hij beter cd’s van Santa in mijn schoentje had gelegd in plaats van mandarijntjes. ‘Reencarnacion’ is beestig goed. Afsluiten doet Marta met ‘Mr. Gold’ van Warlock. Ook deze cover is meer dan geslaagd, al moet ik er wel aan toevoegen dat hij enkel op de cd staat. Heimelijk hoop ik dat er een vervolg komt op deze ‘Metal Queens’ en we opnieuw een mix van minder bekend en bekend opgediend krijgen. Dit smaakt echt naar meer, maar ik vrees dat Marta ons een andere verrassing zal opdienen. Had ik al verteld dat ze ook in Moon Chamber en Blazon Stone speelt? Dit bezig bijtje is een fenomeen en haar gezoem daar wordt ik blij van. Studio 100 heeft Maja de bij, Listenable Records heeft Marta de koninginnebij. Zoem, zoem.
Frederik Blieck (90)
Listenable Records
Tracklist: 1. Max Overload (Acid) 2. Metal Queen (Lee Aaron) 3. Call Of The Wild (Blacklace) 4. Light In The Dark (Chastain) 5. Rebel Ladies (Zed Yago) 6. My Angel (Rock Goddess) 7. Count Your Blessings (Malteze) 8. Goin’ Wild (Wendy O’ Willaims) 9. Bad Attitude (Hellion) 10. Reencarnacion (Santa) 11. Mr. Gold (Warlock)