Xael is een Amerikaans symphonic death metal dat sinds 2017 actief is. Drummer Joshua “Nassaru” Ward wilde eigenlijk een soort van eigen project opstarten, maar toen hij gelijkgestemden ontmoette werd Xael al vlug een band waar ieder bandlid zijn inbreng heeft. Xael bestaat tegenwoordig uit Joshua War (drums, keyboards, vocals), Bard Parris (bass, vocals), Chris Hathcock (gitaar, clean vocals), Daniel Presnell (gitaar) en Joshua Niemeyer (voacls). Dit vijftal zorgt voor de beklijvende en intense mix van symphonic death metal met accenten uit folk muziek. ‘Bloodtide Rising’ is het tweede full-album van het kwintet na ‘The Last Arbiter’ (2018). Het tweede album is een concept verhaal geworden in een eigen gecreëerde science fiction wereld bestaande uit negen tracks. ‘Suun Rai Aru (Passion Begets Ruin)’ opent beklijvend en mysterieus met eerst pianoklanken die de aandacht opeisen vooraleer tribal drumpatronen overnemen. Mysterieus gezang is de volgende stap in deze eerste track. Wij zijn meteen onder de indruk en voelen dat dit allemaal goed komt. ‘As Decreed: The Law Of Vuul Athmar’ opent al even mysterieus en dreigend, maar komt plots furieus tot een krachtige ontbolstering waarna een melodieuze gitaarsolo overneemt. Daarna neemt een stevig en intens beukend ritme over en ontaard het nummer in een aaneenschakeling van tempo en ritmewisselingen waarin we invloeden van o.a. Sceptic Flesh weten te duiden. De rust en de kalmte tijdens de intro van ‘The Waste Of Dreadrift’ klinkt voldoende mysterieus om niet zeemzoet over te komen. Langzaam wordt het tempo en de kracht opgevoerd en na zo’n anderhalve minuut ontplooit het nummer al zijn weerzinwekkende duivels. Wij zijn fan. ‘Srai – The Demon Of Erring’ heeft een kortere intro en ontbind dus al vlug zijn duivelse kracht. Het krachtige beukende geweld wordt op nagenoeg perfecte wijze ondersteund door symfonische accenten en ornamenten. De rauwe duivels stem van Joshua zorgt voor de nodige deining in dit dreigend werkstuk. Een kort momentje van rust (met vrouwelijke vocalen?) opent Dark World Mirrors vooraleer de heren weer volle krachti verder gaan met een brutaal, agressief en dreigend geheel. Voor het titelnummer werden twee extra gasten aan de line-up toegevoegd: gitarist Mathieu Marcotte en Nate Miller (Chinese viool). Wij horen een heel gedreven en energiek nummer met wat samenzang, brutale vocalen en veel dreigende kracht, afgewerkt met immens vingervlug imponerend gitaarwerk. ‘The Red Odyssey’ is een mysterieus dreigend stuk dat ons doet denken aan Dimmu Borgir met veel tribal drum geweld, waarna “Part 2” inzet met bombastische piano om al vlug over te gaan in furieus beukend geweld overgoten met een symfonische saus. Het tribal sfeertje komt ook weer aan bod terwijl de wisselingen in tempo en ritme niet op een hand te tellen zijn. Kortom, een fantastisch opgebouwde track. Afsluiter ‘The Odium And The Contrition’ bundelt alle ingrediënten nog eens samen in een fantastisch opgebouwd nummer, zoals we eigenlijk al een album lang ervaren. Dit is gewoon genieten geblazen. Als we dan toch willen / moeten muggenziften en een nadeel van dit album geven dan is het de tijdsduur, want na net iets meer dan negenendertig minuten is het allemaal over. Gelukkig beschikken wij hier over een repeat knop! ‘Bloodtide Rising’ van Xael zal dan ook heel hoog eindigen in onze eindejaarslijstje en wij raden dan ook iedereen aan dit op zijn minst te beluisteren.
Luc Ghyselen (96)
Pavement Entertainment / Sony
Tracklist: 1. Suun Rai Aru (Passion Begets Ruin) 2. As Decreed: The Law of Vuul Athmar 3. The Waste of Dreadrift 4. Srai – The Demon Of Erring 5. Dark World Mirrors 6. Bloodtide Rising 7. The Red Odyssey 8. The Red Odyssey Part 2: The Temple Of The Sky Eater 9. The Odium And The Contrition