Alhoewel Pantokrator reeds in 1996 werd opgestart in het Zweedse Luveholt, Kalmar is ‘Marching Out Of Babylon’ onze kennismaking met deze progressive melodic death metal band. Na wat demo’s, een split en een paar ep’s werd pas in 2003 met ‘Blod’ voor een eerste full-album gekozen. Opvolger ‘Aurum’ kwam er pas in 2007. Na een nog langere periode van stilte, althans op het uitbouwen van een discografie, volgde ‘Incarnate’ pas in 2014. En ook nu weer was het lang wachten voor de fans om dit vierde full-album te begroeten, een paar singles en een split niet te na gesproken. Wij maken dus nu pas kennis met Pantokrator en worden bijna meteen overweldigd door de sound van het vijftal – Mattias Johansson (gitaar), Karl Walfridsson (vocals), Jonas Wallinder (bass), Rickard Gustafsson (drums) en Jonathan Jansson (gitaar, backing vocals) –. ‘Day Of Wrath’ opent immers bijzonder furieus en gedreven in een sneltreinvaart. Maar de heren verwerken wel pakken kracht, agressie, brutaliteit, dreiging en schuimbekkende woede in het geheel. We staan lichtjes perplex en al zeker als ze eindigen met uiterst zachte en rustgevende slotakkoorden. ‘Wedlock’ is trager op gebied van tempo zonder dat er ingeboet wordt aan kracht, agressie, dreiging en brutaliteit. Opvallend is hier vooral de heel melodieuze gitaarsolo getekend door gastgitarist C.J Grimmark (Narnia). Wat harmonieuze samenzang zorgt voor een bijkomend accent dat bij ons een extra pluspunt oplevert. ‘Crossroads’ krijgt opnieuw een wat hoger tempo zonder aangemeten zonder in te boeten aan kracht, dreiging en brutaliteit. Een mooie melodie lijn kondigt steevast het refrein aan terwijl de heren ook gebruik maken van verschilleden tempo en ritmewisselingen om je aandacht vast te houden: iets waar de heren wonderwel in slagen. Er is ook opnieuw een schitterende melodieuze gitaarsolo die dit keer ingespeeld werd door een andere gast: Jani Stefanovic (o.a. The Waymaker, Solution .45). Het titelnummer, ‘Marching Out Of Babylon’ kent een schitterende opbouw met tal van wisselingen in tempo, ritme en kracht. Ook komen er opnieuw stukken met wat samenzang aan bod. Dit alles mooi verpakt in een schitterende track die opent met een wat oosters aanvoelende intro. Zowel ‘The Last Cheek’ als Hidden Deep’ zijn wat traditioneler (lees: net iets minder verrassend) op gebied van aanpak en klinken minder progressief. Toch laten ook deze twee tracks tal van veranderingen in tempo, ritme en kracht horen, krijgen we wat samenzang te horen en zijn ook die nummers mooi opgebouwd. Het gedreven en uiterst energieke ‘We The People’ volgt waar de opvallendste kenmerken het korte stukje gesproken tekst is samen met de wervelende gitaarsolo, terwijl het refrein uitnodigt tot, uit volle borst, meebrullen. Een kort momentje van rust en kalmte wordt je aangeboden middels de zachte akoestische intro voor ‘Phoenix Rising’, alvorens de heren voor de laatste maal alle registers open trekken. Opnieuw zorgen de heren voor pakken variatie in tempo, ritme en kracht. Mund (Skald In Veum) mag komen meebrullen op deze track en dat zorgt voor nog een extra accentje dat opnieuw wat extra punten oplevert. En … luister vooral door tot het kippenvel verwekkende einde met harmonieuze samenzang. Met andere woorden: Pantokrator zorgt met ‘Marching Out Of Babylon’ voor een machtig album dat zijn plaats verdient in elke melodic death metal collectie. Maar, … heren van Pantokrator, zeven jaar wachten op een vervolg … dat overleven we niet!
Luc Ghyselen (95)
Nordic Mission NMCD 12
Tracklist: 1. Day Of Wrath 2. Wedlock 3. Crossroads 4. Marching Out Of Babylon 5. The Last Cheek 6. Hidden Deep 7. We The People 8. Phoenix Rising