Het Oekraïense Khors werd opgericht in 2004 door bassist Khorus. Inmiddels is de band met ‘Where The World Acquires Eternity’ reeds toe aan een zevende full-album. Al die tijd staat de band garant voor solide atmosferische black metal en ook nu weer zorgen ze geenszins voor een ontgoocheling. Dit keer is het een conceptalbum geworden dat ons meevoert naar de jaren 1930 naar “het huis van het woord” (Слово – Slovo uitgesproken – is Russisch voor woord) een plek waar zich destijds een coöperatieve van schrijvers vestigde. Toen in 1933 een massale repressie van Oekraïense culturele figuren begon, werden de meeste residenten van “huis van het woord” hier slachtoffer van. Een aantal werd omgebracht, anderen verbannen en sommigen pleegden zelfmoord. Deze trieste pagina uit de geschiedenis van het land wordt “Geëxecuteerde Renaissance” genoemd in Oekraïne. Niet bepaald een thema waar een mens vrolijk van wordt en dat spreekt de plaat dan ook ten overvloede uit. Elk nummer ademt een zekere tristesse, melancholie en woede uit. Zoals we gewend zijn bij Khors, zijn de nummers steevast opgebouwd rond stevige maar niettemin melodieus klinkende gitaren. De zang is even rauw als vanouds en de drums zorgen voor de nodige beukende dreiging. Hoewel opgebouwd rond één centraal thema, klinkt het album in de lijn van de vorige platen. Echte verrassingen hoor je niet maar dat vinden wij allerminst een minpunt. Dit is gewoon eens temeer ruim vijftig minuten lang een oerdegelijke plaat van Khors waar fans niet door ontgoocheld zullen worden. Ook het artwork is opnieuw een vermelding waard want ronduit donker, prachtig en sfeervol.
K.H. (80)
Ashen Dominion
Tracklist: 1. Starvation 2. Blissforsaken 3. Crystals Of The Fall 4. The Sea Of My Soul 5. …and Life Shall Harvest One’s Past 6. Up The Ladder To A Lance 7. The Mist (Let This Fog Devour A Snow)
8. Beneath The Keen Edge Of Time