Je kan van onze noorderburen zeggen wat je wil, maar ze hebben in elk geval een paar goeie black metalbands in de gelederen. Eén daarvan is Dystopia, dat met ‘Geen Weg Uit’ aan het derde album toe is. De muziek kenmerkt zich nog steeds door snelle, omineuze black metal en zielsverscheurende vocals, gecombineerd met koperblazer Thomas Cochrane (ex-Ancient Rites) die het geheel een trieste epiek meegeeft. Soms stelen trompet en trombone de show, op andere momenten worden ze gaandeweg doorheen de metal geweven. Die metal zelf varieert van vrij standaard black metal over moderner aanvoelende bruggen naar post-black en blackgaze waar nodig. De eerste vier nummers van het album zijn ‘Razernij’ getiteld. De tweede helft bestaat uit de trilogie ‘Van De Meute Vervreemd’ en afsluiter ‘De Dwaas Komt Voor De Redder’. Wie het vorige album ‘Chaos Philosophorum’ kent, zal al meteen iets zijn opgevallen: voor deze plaat kiezen de Nederlanders resoluut voor hun moedertaal, met een smeuïg accent. Voor sommigen – waaronder mezelf – zeker en vast een afknapper, zeker in combinatie met zowel cleane als DSBM vocals die het geheel nogal melig en knullig laten klinken en menige traumatische Heidevolk-flashback oproepen. Dennis Onsia brengt wel een knap stukje cleane vocalen ten berde, maar zijn talent zou in een Engelstalige doom band beter tot recht komen. Toch blijven deze jongens punten scoren voor creativiteit. Niet alleen omwille van het gebruik van koperblazers, maar ook omwille van de gedurfde zelf referenties tussen nummers heen in ‘Razernij’! ‘Van De Meute Vervreemd’ begint heel rustig en atmosferisch, met een onmiskenbaar jazzy kantje. Verder in de trilogie neemt ijskoude black metal in Zweedse stijl het over, met een aantal knipoogjes naar de muziek van Lifelover en Solstafir. Eindigen doet de trilogie met opnieuw een creatief hoogstandje: hele vuile, trage avant garde black metal. Op vlak van variatie en creativiteit is het tweede deel van ‘Geen Weg Uit’ zeker de betere helft, ook al verdwijnt het koperwerk hier meer naar de achtergrond. Er zit meer schwung in de nummers. ‘De Dwaas Komt Voor De Redder’ sluit af met een rustige soundscape en melodische metal die fans van Perennial Isolation wel zal bekoren. Al bij al een heel degelijk vervolg op ‘Chaos Philosophorum’, maar de cringy Nederlandse emovocals moet je erbij nemen.
Sam Bruynooghe (82)
Wolves Of Hades
Tracklist: 1. Razernij I 2. Razernij II 3. Razernij III 4. Razernij IV 5. Van De Meute Vervreemd I 6. Van De Meute Vervreemd II 7. Van De Meute Vervreemd III 8. De Dwaas Komt Voor De Redder