Het is geen makkie voor bands die uitgerekend nu (of enkele maanden eerder) een nieuw album uitbrengen. Live kunnen ze hun nieuwkomer niet presenteren en dat maakt een plaat soms anders overkomen bij een thuiszittend publiek. Nummers die met de koptelefoon soms zozo klinken, kunnen live een bom zijn. Maar soit, het is nu zo en de heren van Night Laser zijn een van de velen die zich hierbij moeten neerleggen. Na de release van ‘Fight For The Night’ in 2014 en ‘Laserhead’ in 2017 krijgen we de derde creatie van deze Hamburgers. Verwacht je aan twaalf nummers van sleaze, glam en power / thrash metal, ergens tussen Mötley Crüe en Hammerfall. De jongens zoeken het vaak buiten hun lijntjes. Ik heb de band al enkele keren live gezien en nooit stelden ze teleur. Ook vocalist Benno zag ik als gastpresentator in het Indoor Summer Festival in Hamburg aan het werk. Benno haalt alles uit zijn stem, of het nu de klassiekere zangpartijen zijn of zijn hoge zang, er is voor elk wat wils. Voeg daar sterk gitaargeweld en enkele drumsalvo’s bij en je krijgt een idee van je komende drie kwartier. Ze beuken de deur in met het vrij agressieve ‘Street King’, die zijn plaatsje op YouTube al meer dan vijfendertig duizend keer opeiste: https://youtu.be/ecYg9UoOgMI. Je wordt meteen bij de keel gegrepen en met een eigenwijs nummer worden we meegesleurd dieper in het verhaal. Ook ‘Power To Power’ is vrij stevig en is op een gedreven riff gebaseerd. Het nummer wordt mooi opengetrokken met een melodieus middenstuk dat uitnodigt om mee te zingen met de hoge noten van Henno en de backing vocalisten. ‘Blind Man’s Reign’ en ‘Up To Date’ tonen een andere kant van de band door zichzelf meer richting pop te etaleren. De hymne ‘Satao’ laat het terug ruiger en harder worden, het metal gehalte schiet terug richting Dee Snider, zowel muzikaal als vocaal. ‘Kiss Me Today’ start in Black Sabbath stijl, depressief en toch ritmisch maar zorgt voor een verdoken ‘Holy Diver’ gevoel in de melodie. Een gitaarsolo laat het nummer wat positiever klinken. ‘Thousand Years’ is zo’n nummer om een glimlach op je gezicht te krijgen. Het is een soort clash van een vlaams kampeerlied met metal. Vrolijke deuntjes op een ruig arrangement. Het uptempo ‘Prime Minister Of Rock And Roll’ zorgt voor mooi streepje snarenwerk. Het rustigere ‘Comet’ laat ons denken dat het einde van de wereld eraan komt, maar Atlas en Neowise hebben recentelijk bewezen dat er geen reden voor paniek is. ‘Energy Man’ pakt het rustig aan, maar met een gedreven gedoseerde kracht voor bijna een gans nummer. De knappe break zorgt even voor rust maar laat de boel volledig ontploffen naar het einde toe. Een mooie afsluiter ‘Winter’s Night’ zorgt nog eens voor een vrolijk rockend einde. Night Laser staat er terug met de twaalf tracks en zou voor elk wat wils moeten zijn. Of je nu van de jaren tachtig houdt of van de vernieuwende metal scene, iedereen krijgt waar voor zijn geld. De band groeit plaat na plaat, waardoor deze derde een knap staaltje Duitse energie is in een fluwelen doosje met stalen randjes. Night Laser combineert met ‘Power To Power’ verschillende genres op een manier waardoor de ganse plaat boeiend blijft.
Rocking Klingon (84)
Out Of Line Music
Tracklist: 1. Street King 2. Power To Power 3. Blind Man’s Reign 4. Up to Date 5. Satao 6. The Game 7. Kiss Me Today 8. Thousand Years 9. Prime Minister Of Rock And Roll 10. Comet 11. Energy Man’s 12. Winter’s Night