Het Duitse black metal label Art Of Propaganda staat intussen wel bekend om hun kwaliteit. Met namen als Harakiri For The Sky, Groza, Seagrave en consoorten in de gelederen, hoeft dat geen betoog. Het debuutalbum ‘The Binding Light’ van de Amerikaanse tweeloop Aleynmord heeft dan ook hoge verwachtingen waar te maken. Met haar vier tracks en pakweg vijfendertig minuten draaitijd, is ‘The Binding Light’ kort maar krachtig. Elke track begint met een filmische, donkere intro die uit een indie-horrorfilm gegrepen lijkt te zijn: gekraai, gesis, rammelende kettingen, huilende wind en meer van dat soort ongein. Dat hoge indiegehalte vinden we ook terug in het corpus van de nummers: ‘Wounded Monolith’ en titeltrack ‘The Binding Light’ zijn hier goede voorbeelden van. Depressive black metal met neerslachtige leadgitaren, hysterische vocals en snelle cymbaal-georiënteerde drumritmes mengen zich met sterk shoegaze geïnspireerde akoestische partijen vol esoterie en cleane (behoorlijk slechte) zang. Fans van Lifelover en Amesoeurs zullen hier zeker hun gading vinden, mits een beetje tolerantie voor wat meligheid en commerciële gitaren. Afsluiter ‘Poetry Of Marrow And Rot’ is dan weer meer puur DSBM met een mooie melodie, maar het haast beestachtig te noemen gekrijs van de vocalist dringt zich iets te prominent op naar mijn smaak. Vaak, en zeker op opener ‘Spores Of Possession’, doet het me denken aan de scène in The Fellowship Of The Ring waar Gollem gemarteld wordt en terwijl elke referentie naar Lord Of The Rings normaal gezien sterk geapprecieerd wordt, vind ik het hier toch minder passen. Het hoort bij DSBM, maar het kan er ook overgaan. Alles bij elkaar scoort Aleynmord behoorlijk goed (beter dan initieel gevreesd), een waardige aanwinst voor de duistere familie die AOP Records is.
Sam Bruynooghe (77)
Art Of Propaganda
Tracklist: 1. Spores Of Possession 2. Wounded Mololith 3. The Binding Light 4. Poetry Of Marrow And Rot