Het zal je maar overkomen dat tijdens het maken van een nieuw studio album, de wereld getroffen wordt door een virus dat gans de wereld in zijn tang krijgt. Iedereen reageert anders op de lockdown en zijn gevolgen, heeft dit deze heren net geïnspireerd. Ze hebben hun plannen voor het full album even bevroren om deze mini-ep uit te brengen. De muzikanten zijn nooit bang geweest om buiten de voor de hand liggende wegen te kijken, door op een kritische manier met zichzelf, de maatschappij en de wereld om te gaan. In 2016 ontving vocalist Bernhard Weiss zelfs de cultuurprijs van de stad Lünen voor zijn ruimdenkende culturele werk. De ep is gebaseerd op nummers die geschreven werden voor een theaterproject dat in 2007 uitgebracht werd en waar Bernhard Weiß en keyboardspeler Harry Oellers de muzikale arrangementen voor hun rekening namen. Het stuk bood een moderne versie van de Griekse god Prometheus als meesterbrein die het vuur uit de hemel naar de mensheid bracht. “Ik dacht meteen aan dit stuk toen ik het laatste nieuws over het Coronavirus volgde,” zegt Bernhard Weiß. “Uiteindelijk hebben we toen het scenario op het podium uitgevoerd, iets wat nu werkelijkheid is geworden. Dertien jaar geleden liet het toneelstuk een beeld van de mens zien als een heerser die de aarde naar eigen goeddunken verandert. Hij gedraagt zich steeds meer als een God en creëert scenario’s van nucleaire dreiging, wereldwijde conflicten en uiteindelijk een virus dat zich snel over de hele wereld verspreidt. “Toen ik nadacht over het toneelstuk en de liedjes die we er destijds voor schreven, had ik het gevoel dat er net een voorspelling in vervulling was gegaan. Dus besloten we spontaan om de nummers digitaal uit te brengen als ep” vervolgt Bernhard Weiß. Vocalist Bernhard Weiß en keyboardspeler Harry Oellers vormen samen het brein van de band. Verder treffen we de nieuwe gitarist Matthias Degener, bassist Rob Schomaker en drummer Dirk Brand aan. Beukend en dreunend opent ‘Babylon’ de plaat, die met een snelle riff iedereen de mond snoert. Axxis is terug zonder ooit weggeweest te zijn, de typische elementen haal je er zo uit. Idem in ‘Boats Of Hope’, waar de dreigende baslijn een strak ritme aangeeft. Een snedige gitaar giert vrij agressief in het rond. Het nummer heeft iets herkenbaars, iets vertrouwelijks en wordt vaak geminimaliseerd tot een drum, bas en riff, wat aantoont aan dat goede nummers niet per definitie overladen moeten zitten met ballast, zolang de kern er maar in zit. ‘Last Eagle’ is een erg gevuld en variërend nummer met terug die baslijn die als rode draad het begin en einde met elkaar verbindt. Iets vuriger schiet ‘Mother Money’ je oren in. Het uptempo nummer kent een zwaar en duister refrein. De uptempo stukken weten die dieptes te verdoezelen. ‘Virus Of A Modern Time’ krijgen we in twee versies. Eerst de video editie, die wat uitgebreider is dankzij enkele mooie versieringen, die keyboardspeler Harry voornamelijk voor zijn rekening genomen heeft. De agressieve riffs snijden terwijl de beukende drumsalvo’s de melodie ondersteunen. Ook hier een refrein, dat erg uitnodigend is tot headbangen. In de melodieuze afsluiter ‘War Games’ zet gitarist Matthias Degener zichzelf eens in de kijker met een knappe gitaarsolo. De voorbije drie decades hebben deze veteranen zich al in een twintigtal albums weten te bewijzen. Telkens anders, maar ook telkens dat Axxis geluid dat typerend is. Je hoort de ervaring zo door de gepolijste nummers stromen. Jawel deze Duitsers hebben het alweer voor elkaar gekregen om in slechts dertig minuten hun typische sound neer te pennen, in een handvol nummers die gedeeltelijk Duits / Engels in elkaar laten overvloeien en een hedendaags thema belichten.
Rocking Klingon (85)
Phonotraxx
Tracklist: 1. Babylon 2. Boats Of Hope 3. Last Eagle 4. Mother Money 5. Virus Of A Modern Time (Video Edition) 6. Virus Of A Modern Time 7. War Games