Thy Catafalque werd in 1998 opgestart in Hongarije door Tamás Kátai (vocals, gitaar, bass, keyboards, samples, programming) en János Juhász (gitaar). Die laatste is er al niet meer bij sinds 2011 en is dus enkel te horen op de eerste vier full-albums van Thy Catafalque. ‘Naiv’ is reeds het negende full-album onder de naam Thy Catafalque, een teken dat de eigenzinnige avant garde metal aanslaat. Tamás Kátai laat zich dit keer omringen door een hele rij aan gastmuzikanten om mee zijn muziek gestalte te geven. Negen tracks krijg je te verwerken tijdens deze iets meer dan drie kwartier durende trip in de muzikale wereld die Thy Catafalque uittekent. ‘A bolyongás ideje’ opent meteen heel stevig en strak en verraadt invloeden van black metal, maar als vrouwelijke vocalen hun opwachting maken, wordt je meegevoerd naar een compleet ander spectrum die ook deel uitmaakt van dit project. Elementen folk, ambient, pop en rock komen de kop opsteken en zorgen zo voor een heel divers palet aan muzikale (sub)genres in een hetzelfde nummer. Maar je hebt bijlange nog niet alles gehoord op gebied van (sub)genres die de sound van Thy Catalfalque uitmaken want tijdens ‘Tsitsushka’ zorgt een fretless bass (Badó Réti) en een blazerssectie van trombone (Zoltán Pál) en saxofoon (Péter Jelasity) voor onvervalste jazz momenten terwijl ook pakken electro hun opwachting maken. Een heel eigenzinnig opgebouwd nummer, maar een die het ten huize je dienaar wel doet. Voor ‘Embersólyom’ worden overduidelijk elementen folk aan de sound toegevoegd. Hier wordt de oud, een oud snaarinstrument dat als voorloper van de luit wordt beschouwd, aan het instrumentarium toegevoegd terwijl de schitterende vocalen verzorgd worden door Martina Veronika Horváth. Tijdens het zo goed als instrumentale ‘Számtalan színek’ worden cello, viola, viool en klassieke gitaar (Gábor Drótos) ingevoerd. Deze track is een soort van rustpunt in het geheel. Elektronische geluiden zetten ‘A valóság kazamatái’ in vooraleer o.a. drums voor extra kracht zorgen. Ook nu weer komt oud (Vajk Kobza) en cello (Marilú Theologiti) aan bod en bewijzen ook deze instrumenten weer hun meerwaarde in het geheel. De rauwe vocalen van Tamás Kátai zelf bewijzen opnieuw dat hij black metal een warm hart toedraagt. Maar dat hij opnieuw speelt met tal van andere muziekgenres in een en dezelfde song valt opnieuw niet te ontkennen. Een quena, een fluit gemaakt van bamboe die oorspronkelijk uit de Andes komt, zorgt voor de openingsfase van ‘Kék madár (Négy kép)’ waarna het nummer verder eigenzinnig wordt opgebouwd met o.a. veel folk invloeden en een tempo dat uitnodigt tot (folk)dansen, maar evenzeer met ingetogen stukken die zorgen voor momenten van rust en bezinning om dan bijna naadloos over te gaan in ‘Napút’ waar een heleboel kracht van uit gaat en opnieuw de stem van Martina Veronika Horváth schittert en voor een echte meerwaarde zorgt tussen pakken elektronica. Opnieuw invloeden uit tal van muziek genres maken hun opwachting tijdens het mooi opgebouwde ‘Vető’ dat snedig en gedreven uit de startblokken schiet, een heel rustiger stuk kent, om terug stevig en krachtig te eindigen. Opnieuw zijn de vocalen van Martina een absolute meerwaarde. Er wordt afgesloten met ‘Szélvész’ waar we de stem van Gyula Vasvári ontdekken. Opnieuw kent het nummer een mooie opbouw en worden verschillende muzikale stijlen samengebracht tot een geheel. Met deze ‘Naiv’ zorgt Thy Catafalque voor een heel knap album. Zeker indien je als muziekliefhebber openstaat voor verschillende muzikale genres die zich laten samensmelten tot een zinderend, maar heel eigenzinnig geheel. Pure metal puristen zullen hier niets aan hebben, maar pakken anderen zullen dit nieuwste werkstuk van Thy Catafalque koesteren. Ondergetekende is er in ieder geval één van.
Luc Ghyselen (95)
Seasaon Of Mist SOM 552
Tracklist: 1. A bolyongás ideje 2. Tsitsushka 3. Embersólyom 4. Számtalan színek 5. A valóság kazamatái 6. Kék madár (Négy kép) 7. Napút 8. Vető 9. Szélvész