Growing Horns, support: Welcome To Holyland – 21/12/2019 – Elpee, Deinze.
Op zaterdag 21 december liet Growing Horns in Elpee te Deinze zijn ep ‘The Nobility Of Pain’ op de stoner / doom gemeenschap los. De band moet wel érg zeker zijn geweest van zijn achterban, want Elpee Deinze staat eerder bekend als een death en thrash bastion dan als een stonertent. Desalniettemin tekende uitbaatster Kat een uitverkochte show op in haar memoboek. Growing Horns frontman Dafus werd letterlijk op handen gedragen door het publiek, ja zelfs tot buiten, en gelukkig ook weer tot aan het podium. Een schouwspel waar men bij Elpee al lang niet meer van achterover valt.
Maar voor het zover kwam mocht Welcome To Holyland al wat coole riffs over het volk storten. Met drie in plaats van vier man sterk deze avond, want gitarist Pieter kon wegens een gebroken arm niet van de partij zijn. De band bracht in 2018 de sterke ep ‘Welcome To Holyland’ uit en won daarmee flink wat langzaam kloppende harten. Traag en log, trouw aan het principe ‘less is more’, speelt Welcome To Holyland zijn stoner / sludge met weinig details. Inhoudelijk bewierookt de muziek het gebruik van cannabis als levensstijl en muzikaal vertaalt zich dat in een als het ware vertraagd tijdsbesef. Nieuwe nummers voegen zich bij de oude, en in 2020 mogen we een volwaardige plaat van deze band verwachten.
De zaal is inmiddels volledig vol gelopen en de bandleden van Growing Horns gieten nog snel een laatste pint binnen. Als ze het podium bestijgen wordt al meteen duidelijk dat het publiek hoge verwachtingen koestert. Het is dan ook al de derde keer dat Kat Growing Horns in haar gezellig muziekcafé verwelkomt en de fanbase is ook in Deinze al gegroeid.
‘The Nobility Of Pain’ zou oorspronkelijk vier nummers tellen, maar aan inspiratie heeft de band geen tekort, en zo werden het er meteen vijf. Als belangrijkste bron van inspiratie wordt Crowbar genoemd, dit zonder een kloon te willen zijn van deze of eender welke andere band. Dafus, Wim, Didier, Simon en Sven leggen hun rijkdom aan uiteenlopende muziekkennis en -liefde samen en vinden het vooral belangrijk dat ze tot een ‘heavy’ klinkend resultaat kunnen komen waar iedereen zich gelukkig bij voelt. Dat de plaat opgepikt is door het platenlabel van Jon Davis (Conan) en in Japan en in de Verenigde Staten in de rekken ligt, stijgt de mannen van Growing Horns niet naar het hoofd, net zo min als het feit dat ze deze zomer in La Morgue mogen aantreden op Alcatraz. De underground spirit zit er diep in bij dit vijftal en hun bescheidenheid siert hen. Er wordt naar eigen zeggen niet gepraat of nagedacht over verdere ambities. In het licht van de “onwerkelijke” en “knettergekke” ervaring in een uitverkochte Elpee vanavond, is dat bijna surrealistisch. Het volledige café knikt synchroon mee op het ritme van de zware basdrum en Dafus surft op de crowd tot helemaal aan de deur en terug. De bominslag is compleet. Nummers als ‘Scars’ en ‘2084’ – respectievelijk het eerste en laatste nummer op de plaat –, trekken de schaarse twijfelaars over de streep. Van ‘2084’ werd twee weken geleden trouwens een lyrics-video online gezet. Hoewel de band zich wil hoeden voor politieke stellingname, is deze video toch een expliciete dikke middelvinger naar het gesnoei in de budgetten voor cultuur. ‘2084’ laat ons even nadenken over de manier waarop we als maatschappij in het leven staan en hoe we als marionetten leren knikken en alles maar blijven slikken. Evenwel moeten we bij Growing Horns niet bij ieder nummer op zoek gaan naar diepere betekenissen. Het moet vooral goed klinken als een naar wiet zwemende mengeling van stoner, doom en sludge.
De opkomst voor de release van ‘The Nobility Of Pain’ heeft wellicht ieders verwachtingen overtroffen. Een volledig succes, een totaaloverwinning. Volledig terecht zal Growing Horns dan de jaarlijkse driedaagse van Elpee Deinze, volgend jaar voor de negende keer, openen in 2020.
Tekst en foto’s: Sylvie Huybrecht.