Heilung – 17/11/2019 – AB, Brussel.
Dat Heilung de laatste jaren aan populariteit gewonnen heeft was te merken aan het sneltempo waarbij het concert van 17 november in de Ancienne Belgique uitverkocht was. Deze band vormde zich in 2014 met als doel iets speciaals te maken door zich te connecteren met de Scandinavische geschiedenis en natuur. Niet goed wetend in welk genre ze zich moesten benoemen hebben ze zich dan ook maar hun eigen genre toegekend: amplified history. De driekoppige band, bestaande uit Maria Franz, Kai Uwe Faust en Christopher Juul, werkt voornamelijk met gastmuzikanten.
Onze zintuigen worden onmiddellijk geprikkeld door de wierook die wordt uitgewuifd doorheen de AB, dit is het startschot van het optreden. Hierbij worden instrumenten, bandleden, de zaal en het publiek gezegend. Daarna volgt het openingsritueel met de bandleden waarbij volgende woorden weerklinken: “Remember, that we all are brothers / All people, beasts, trees and stone and wind / We all descend from the one great being / That was always there / Before people lived and named It / Before the first seed sprouted”. Tijdens dit ritueel worden er ook geen fotografen toegelaten in de photopit om het spirituele van het ritueel niet te verstoren door klikgeluiden van camera’s. Na de openingsceremonie is de toon gezet en worden we meegesleurd in de wereld van Heilung voor de rest van de avond. Het eerste nummer is ‘In Maidjan’, een lied met veel testosteron die gaat over een vredig dorp die op oorlogspad moet. Rondom mij lijkt het publiek in een trance te gaan en hier en daar zie je al dans die je meteen meenemen naar de tijd van het IJzeren Tijdperk. Nauw aansluitend op het eerste lied komt ‘Alfadhirhaiti’, de opener op het eerste studioalbum van Heilung, gevolgd door ‘Krigsgaldr’. ‘Krigsgaldr’ is een oorlogslied waarin ze liever in vrede verder willen leven, maar de vijand laat het hen niet toe dus zijn ze verplicht om ten strijde trekken met enkel nog conflict, gevechten en vernieling tot gevolg. Daarna zien we een horde krijgers, volledig klaar om ten strijde te trekken met schilden en speren, op het podium komen, wat de intro blijkt voor ‘Hakkeskaldyr’. Het imposante peloton begint te stampen met voeten en speren waarop ze beginnen te zingen. Ik wordt meegesleurd in de adrenaline en heb al zin om mee te stampen. ‘Othan’, van hun nieuwste album ‘Futha’ volgt. Deze start rustig, gevolgd met keelzang. Na enige tijd komen de twee andere zangers erbij. We blijven bij het nieuwe album met ‘Norupo’, welke wordt ingeleid met trommels. Het publiek is ondertussen al volledig mee in de sfeer en applaudisseert gretig mee op de maat van de trommels. Maria en twee zangeressen verzorgen de zang in dit nummer met afsluitend keelgezang door Kai. We gaan over naar ‘Traust’, die volledig gezongen wordt door de drie dames. Kai bindt een dame vast aan een speer, gelukkig wordt ze na verloop van tijd bevrijdt door een van de zangeressen. Na de voorgaande rustigere nummers volgt nu ‘Elddansurin’, een nummer dat je vanaf de eerste noot meeneemt in de trance waarvan je hart rapper gaat slaan. Dit allemaal aangevuld met keelzang, na verloop van tijd gaat dit over naar een rustiger tempo aangevuld met zang van Maria Franz. Wat hierna volgt is al even mysterieus als Heilung zelf, een intro waarbij er amper licht op het podium is en het enige wat je hoort is beginnende muziek met hoorngeblaas. Na een eindje komen de trommels erbij en lijkt de vaart in het nummer te komen, waarbij sommige van de artiesten volledig lijken op te gaan in het het nummer door middel van dans. Als afsluiter van de avond speelt Heilung ‘Hamrer Hippyer’, één van hun langste nummers, waarbij de verleiding om spontaan te beginnen dansen enorm groot is. Ik raak in een trance en het lijkt alsof we voor een korte periode helemaal weg zijn vanuit de hedendaagse wereld en terug naar het verleden reizen.
Alles klopte aan dit optreden, geen enkel detail werd over het hoofd gezien. Alle artiesten doen je echt geloven dat je meegetrokken wordt met hen in hun verhaal, op zo’n danige manier dat je niet anders kan dan mee te gaan met hen op een reis naar het verleden. Als je nu denkt aan Vikingen en het IJzeren Tijdperk denk je voornamelijk aan stoere veel te struise mannen. Heilung slaagt erin om een evenwicht te vinden tussen man en vrouw wat zo ongelofelijk goed klinkt. Tot slot Heilung komt echt tot zijn recht in live performances door het spektakel dat ze met zichzelf meebrengen en de eerbied voor rituelen. De boodschap van Heilung naar de buitenwereld toe is “genezing” en dit doen ze als geen ander.
Met dank aan Jessica Otten (Season Of Mist).
Tekst: Youri Bernard.
Foto’s: An Sofie Van Damme.