Het is onvermijdelijk om niet aan de band Yes te denken als de naam Billy Sherwood op de proppen komt, ‘Open Your Eyes’ en ‘The Ladder’ zijn dan ook twee parels van albums die hij met trots op zijn naam mag zetten waarna hij jammer genoeg de band verliet. Het is reeds vier jaar geleden dat originele bassist Chris Squire voor zijn overlijden aan Billy vroeg om hem te vervangen bij Yes wat Billy zonder twijfelen accepteerde. Billy is een muzikale duizendpoot en heeft dus al in talloze bands en projecten zijn stempel kunnen drukken, in het eerste deel van ‘Citizin’, wat uitkwam in 2015, deed hij beroep op heel wat gastmuzikanten (waaronder Jordan Rudess, Rick Wakeman, Patrick Moraz, Alan Parsons, Steve Morse, Steve Hackett, …) die hij doorheen de jaren had leren kennen in de muziekwereld. Voor het tweede deel heeft hij opnieuw het heft in eigen handen genomen en de klus zelf geklaard. Het album is een concept geworden waarin ieder nummer een gedetailleerde beschrijving is van de ervaringen van fictieve en echte personages met de aangepaste muzikale sfeer om alles mooi in te kleden. De luisteraar kan tijdens het openingsnummer in de huid kruipen van Adolf (jawel, de man met de spast-arm en het korte snorretje …) en een reis beleven van zijn streven naar macht tot zijn uiteindelijke val. Ander personages die we als luisteraar mogen ervaren zijn onder meer Monet, Wyatt Earp, Romeo (die gast van Julia ? ), Mata Hari, Stephen Hawking, Christopher Colombus, … Maar ook een fijn eerbetoon aan overleden bassist Chris Squire waar er even plaats werd gemaakt in de vorm van ‘Amazing Grace’, de bass solo die Chris altijd live bracht. Het volledige album zit niet volgepropt met progressieve maatverschuivingen of eigenaardige toonladders maar heeft een zeer lekkere balans tussen prog, pop en rock waardoor dit album lekker weg luistert.
David Vandewalle (81)
Frontiers Records FRCD 926
Tracklist: 1. The Partisan 2. Sophia 3. Monet 4. Skywriter 5. We Shall Ride Again 6. Via Hawking 7. By Design 8. Sailing The Seas 9. Mata Hari 10. Hold Quite