Xenoblight is progressive thrash / death metal vijftal uit het Deense Silkeborg dat met ‘Procreation’ een vrij indrukwekkend debuut aflevert. Het kwintet Steffen Hagelskjær (bass), Thomas Halborg Madsen (drums), Mikkel Jepsen (gitaar), Rasmus Tobias Clemmensen (gitaar) en Marika Hyldmar (vocals) – werd pas in 2017 gevormd. Men slaagde erin om als winnaar naar voor te komen in de Deense “Wacken Open Air Metal Battle” om dan op woensdag 1 augustus 2018 vriend en vijand met een indrukwekkende set op het befaamde festival zelf. De heren en dame van Xenoblight zorgen hier voor uiterst technisch onderlegde mix van thrash metal en death metal onderweg wat elementen progressive metal er door te mixen en toch ook melodieus te blijven. De tien tracks op dit debuut staan allen als een huis. De instrumentale opener zet je eigenlijk nog compleet op een vreemd been: het is immers een heel rustig nummer met een mooie, zachte gitaarklank. Maar zodra ‘Descension’ dan uit de speakers rolt, weet je het al: technisch is dit af. Van zodra vocaliste Marika Hyldmar dan haar agressieve, brutale vocalen uitspuwt, weet je dat je gebeiteld zit voor een stevige, maar intense rit doorheen een mooi uitgetekend muzikaal landschap. Bass en drums zorgen voor de perfecte ondersteuning terwijl krachtig riffs het framewerk verder gestalte geven. Maar de blikvanger is waarschijnlijk het immens technische maar inventieve gitaarwerk naast de riffs. En dan zijn er nog de vocalen die daar perfect bij aansluiten. Tempo en ritmewisselingen zijn schering en inslag. Ook ‘Shapeshifter’ zit immens knap in elkaar met een stuwende basslijn die als eerste indruk maakt. Gaandeweg vallen drums en gitaren naadloos en perfect in en dan zijn er weer die machtige brutale en agressieve vocalen om het geheel volledig te maken. Jongens, wat een stembereik, veel mannelijke collega’s zouden hiervoor een moord plegen! ‘Obsidian Chromatism’ trekt die geweldige lijn gewoon door. Wat een kracht, wat een energie, wat een sound. Marika’s stem mag even rusten tijdens het instrumentale technische vernuft van ‘Xenoblight’ om dan terug verschroeiend uit te halen tijdens ‘Nocturnal Manifestations’, nog steeds subliem ondersteund door beukende drumpatronen, pulserende basslijnen en schitterend gitaarwerk. ‘Transcendence’ opent nog iets agressiever en energieker dan wat we tot nu toe hoorden, maar kent ook heel melodieuze stukken om dan terug aan kracht en tempo te winnen: variatie in deze technische muziek blijft een stevig kenmerk van het gezelschap. Met ‘Kill Yourself’ krijgen we een korte splinterbom te horen van nog geen minuut. Hier straalt een immense dosis kracht en energie van uit. ‘Predominance’ neemt de draad weer op met vernuftige tempo en ritmewisselingen, zonder dat het geheel aan kracht of agressie in boet. ‘Virus’ tenslotte zorgt voor een passend einde waar opnieuw alle reeds opgesomde ingrediënten in verwerkt zitten. Zo levert Xenoblight een immens impressionant debuut af. Als het vijftal die lijn kan doortrekken wacht hen een schitterende muzikale carrière. Wij zijn alvast fan.
Luc Ghyselen (95)
Out Of Line Music
Tracklist: 1. Procreation 2. Descension 3. Shapeshifter 4. Obsidian Chromatism 5. Xenoblight 6. Nocturnal Manifestations 7. Transcendence 8. Kill Yourself 9. Predominance 10. Virus