We gaan hier geen eindeloos gezever aan wijden. Het was vol spanning uitkijken naar het vervolg op ‘Lies’Device’. ‘Frozen Throne’ zet meteen de toon: machtige symfonische power metal gedragen door de ongelooflijke stem van Nicoletta Rossellini. ‘Circe’s Spell’ gaat nog iets verder. ‘Black Sails’ opent wat lullig, maar trekt zich toch goed op gang. Beide nummers zijn ook video singles geweest en die keuze valt te verantwoorden. Verantwoorden moeten ze trouwens vanaf heden aan Innner Wound Recordings, die blijkbaar ook ingezien heeft dat de band heus wat talent samenbrengt. ‘To The Darkness I Belong’ opent ook een beetje krakkemikkig door de folk inslag, maar ook in dit geval is de kern van het nummer totaal anders en blijft het aan de ribben kleven. ‘Myth Of Masada’ opent majestueus en trekt de lijn van de vorige nummers door. Geen idee wie er zijn mannelijke vocalen tussen gooit, maar het is best OK. Afwisseling troef ook in dit nummer (voorspelbaarheid nul). ‘Midnight’s Chant’ kondigt zich aan als een ballade, en blijkt het ook te zijn, zij het een beetje voorspelbaar, maar zonder de grens van verveling overschreden wordt. ‘Go Beyond’ rockt de pannen van het dak. ‘Amethyst’ is van hetzelfde laken een broek, zij het van voortreffelijke kwaliteit. ‘Lotus’ vond ik eerst wat minder, tot het nummer zich liet ontleden. ‘Queen Of The Forsaken’ sluit dit excellente album af. Ik begrijp waarom ze dit als laatste nummer gezet hebben: het nummer balanceert op de grens van cliché en aanvaardbaar. Kalidia heeft met ‘The Frozen Throne’ een stap vooruit gezet en getoond tot wat ze in staat zijn. Ik zie ze nog wel evolueren. De echte top gaan ze wellicht nooit halen, maar de subtop moet mogelijk zijn. Ze mogen me natuurlijk altijd verrassen.
Frederik Blieck (86)
Inner Wound Recordings IW 83085
Tracklist: 1. Frozen Throne 2. Circe’s Spell 3. Black Sails 4. Orpheus 5. To The Darkness I Belong 6. Myth Of Masada 7. Midnight’s Chant 8. Go Beyond 9. Amethyst 10. Lotus 11. Queen Of The Forsaken